måndag 1 september 2014

Första kontakten med ukrainsk körmusik

I fredags var jag på konsert med en ukrainsk kör, Kievs Kammarkör. Oscarskyrkan var helt fullsatt. Arrangemanget låg inom Östersjöfestivalen.
21 sångare sjöng alldeles fantastiskt. En ovanligt liten kammarkör, men alla var proffs och flera av dem hade solistiska uppgifter också. Konsertens första del bestod till stor del av liturgiskt präglad repertoar. Den enda kända programpunkten för mig var en sats ur Rachmaninovs Vesper. För övrigt var det musik av nu levande ukrainska kompositörer. Jämfört med svenskt körklangsideal lät det lite annorlunda. Ovanligt maffiga altröster och synnerligen djupa basar var det jag tänkte på mest.

Valenyn Silvestrov var en för mig ny bekantskap, han hade tonsatt texter av 1800-talspoeten Taras Sjevtjenko. Enligt programbladet är kompositören den främsta i dagens Ukraina och poeten kallas Ukrainas nationalskald. Silvestrov lär vara Arvo Pärts favoritkompositör, och kanske fanns det lite likheter. "Jag skriver inte ny musik. Min musik är ett gensvar till och ett eko av vad som redan finns." Så har Silvestrov själv sagt. 

Efter paus kom körsångarna klädda i färggranna folkdräkter och framförde ett program med ukrainsk folkmusik. De sjöng utan dirigent och band ihop sångerna med trevlig koreografi.
Det visade sig att alla manliga körmedlemmar var bra på att hantera trummor och slagverk av alla de slag, både tillsammans med folksångerna och i separat musik. Tre killar framförde ett läckert stycke som hette Gräsklippare, där de musicerade på sablar.
Bilderna är hämtade från Pressbilder på Östersjöfestivalens hemsida och där finns många fler.

Inga kommentarer: