tisdag 30 september 2014

Maskor och medeltid

Så heter boken som gav mig idén till en ny stickning. Anna-Karin Lundberg är stickdesignern som gett ut en väldigt vacker bok med inspiration från medeltida kyrkmålningar. Det var svårt att välja ut ett mönster bland alla, men det blev Sånga brokadblomma. Blommönstret finns på en apostels kåpa i Sånga kyrka, där Tierpsgruppen stått för målningarna som är gjorda i slutet av 1400-talet. Färgkombinationen är gråblått och mörkblått. Hans nedre klädnad är rödbrun och den färgen finns i koftans kant. Jag har inte varit i Sånga kyrka och sett målningen, men får väl ta en tur dit när koftan är klar.

Jag skickade efter garn och satte fart på rundstickan!
Jag hade så brått att se hur mönstret växte fram och hur kilarna i sidan och mitt bak minskade att jag inte märkte mitt fatala misstag. Det var först när jag skulle ta en bild och försökte veckla ut stickningen. Oj då, det hade blivit ett Möbiusband, hur skulle jag göra nu?

Min lösning blev att sy på maskin i mittmaskorna och klippa upp ... nu är jag på banan igen! Och jag lovar lägga ut en bild när koftan är klar.
Tänk att få se dessa fantastiska tröjor och koftor i samband med målningarna de anspelar på! Tydligen var det en utställning i Barkåkra kyrka, strax norr om Ängelholm, i somras. Jag kan ju hoppas på en motsvarande på närmre håll, många av kyrkorna ligger i Uppland. Jag bor alldeles intill Yttergrans kyrka, med fina Albertus Pictor-målningar. I boken representeras han av Härkeberga och Löt.
Yttergrans kyrka
I samband med 500-årsjubileet 2009 gavs det ut ett frimärke med en Albertus Pictor-målning. Då gjordes denna lilla film.


I Yttergran finns gott om detaljer som skulle kunna passa att göra stickmönster på. Kanske det så småningom kan bli en tröja med egen design inspirerad av målningarna här?





Inga kommentarer: