fredag 4 augusti 2017

Min Zimbabwe Cardigan är på god väg

Här kommer en rapport om läget just nu på mitt stickprojekt från kursen på Sätergläntan.

Jag är uppe vid ärmhålet. Ytterligare en fågel ska det bli på höjden och på ryggen ska jag också ha en. Fåglarna stickar jag med intarsia-stickning, eftersom det blå garnet bara behövs där. På ena varvet stickar jag som vanligt med två färger, på nästa varv lyfter jag de maskor som ska vara blå, för att sedan vända och sticka dessa avigt. Smidigt.(Tack Eva-Lotta för en bra beskrivning!)
Zimbabwefågeln, någon sorts örn, är landets nationalsymbol och finns på flagga och mynt. Man har hittat åtta täljstensskulpturer i ruinstaden Stora Zimbabwe. Man tror att det handlar om en rituell kungasymbol och att det för varje ny kung tillverkades en ny fågelstaty, som placerades högst upp på den storslagna stenbyggnaden.

Om någon undrar om jag stickat "muren" fram och tillbaka så är svaret nej. Allt är stickat på rundsticka. Men efter några varv upptäckte jag, att jag vridit stickningen som ett Möbiusband. Jag har gjort det felet en gång förut och fixat det. Jag klippte alltså (det ska ju ändå göras) och vred sedan så att allt blev rätt innan jag fortsatte.(Tur att det ska bli en kofta och inte en tröja!)

Nu väntar en del andra aktiviteter under augusti och jag kommer att ligga lågt med stickningen. Men sedan tänker jag sätta full fart för att få den klar!

Inga kommentarer: