Förra året sjöng vi
Messias på 1:a advent. Sedan dess har Vårfrukyrkan varit stängd ett helt år. Nu i söndags på 1:a advent var det öppningskonsert, då vi återigen framförde Händels musik, men den här gången hans oratorium
Israel in Egypt. Det är ett verk som inte framförs så ofta i Sverige, därför desto roligare att få göra det.
Kyrkan var fylld till sista plats. Vi var 32 sångare i Camerata Vocalis som tillsammans med
Drottningholms barockensemble och tre solister,
Hannah Holgersson,
Anna Zander Sand och Niklas Engqvist framförde detta oratorium. På bilden syns två av solisterna. (I
Hannahs blogg finns en större bild på alla tre.)
|
Jonas Marmbrandt leder framförandet. Lägg märke till ljussättningen. |
Oratoriet handlar om israeliternas uttåg ur Egypten och deras återvändande till sitt land. Det innehåller en ovanligt stor del körsatser. Vi har hållit på hela året med att studera in musiken, som ofta är dubbelkörig och därmed åttastämmig. Händel har verkligen fått till ett intressant tonmåleri som skildrar de olika plågor som drabbar egyptierna som först inte vill släppa sina slavar. Med stor dramatik skildras hur Röda havet delas och israeliterna under Moses ledning kan gå torrskodda medan de efterföljande egyptierna på sina hästar drunknar. I andra satser är musiken mer lyrisk och i slutkören är jublet stort över glädjen att få komma tillbaka.
Jonas gjorde en koppling till att nu återvänder församlingen med glädje till den nyöppnade Vårfrukyrkan efter ett års väntan. Man har gjort en del förändringar i kyrkorummet. Orkestern satt nu i kyrkans korscentrum, vi körsångare stod på trappavsatser bakom. Det finns möjlighet till ljuseffekter, vilket utnyttjades i några satser för att förstärka texterna om hagelskurar, eldflammor och tjockt mörker över hela Egyptens land.
För att ge publiken adventsstämning inleddes konserten med att alla fick sjunga med i den välkända
Dotter Sion som är hämtad från ett annat Händel-oratorium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar