söndag 2 juni 2024

Vårens tredje resa: tema musik

Jag hade turen att se ett uppslag i tidningen OPUS med rubriken: Musikresa till Dresden och Leipzig. Det är den resan jag gjort.

I slutet av mitt inlägg i höstas om vandringsresan i Tjeckien nämnde jag staden Dresden. På hemvägen fick vi då ett par timmars stadsvandring  i denna historiskt intressanta och mycket vackra stad och jag skrev i bloggen "... kanske en plats att återvända till för kulturella upplevelser".

Och nu blev det så! Bussresan från Skåne var lång, men Camilla Lundberg var vår musikciceron och hade mycket intressant att berätta under resan. Förstås blev det lite stickning också för min del.

I Dresden såg vi Trollflöjten på den berömda Semperoperan. En trevlig föreställning, som lockat även en yngre publik. Byggnaden är magnifik både i exteriör och interiör.

Dresden är verkligen ett kulturellt centrum. Staden bombades under andra världskriget och renoveras fortfarande för att återfå sin forna glans. 

Barockkomplexet Zwinger håller på att återuppbyggas

Den 102 meter långa furstelängden av porslinsplattor på Augustusstrasse

Frauenkirche blev totalförstörd men har byggts upp igen. Man har återanvänt många stenar, de har en mörkare färg. Det nersmälta tornkorset står i kyrkan som en påminnelse om kriget.  Här fick vi höra orgeln i samband med en lunchandakt. 

Dresden har många intressanta museer. I vårt späckade program fanns det bara tid till ett, och det blev Neue Meister i Albertinum. 

En flygel av Albertinum, med kupolen speglad i mittfönstret

Traugott Faber: Blick auf Dresden

I Leipzig gick vi också en stadsvandring. Även här finns mycket kulturellt att uppleva. Jag upplevde nog Leipzig som en mer levande stad än Dresden. Vi möttes t ex direkt av gatumusikanter när vi steg av bussen. För oss bjöds flera fina klassiska musikupplevelser.

Vår guide Isabel leder vandringen 

Gamla rådhuset

I Leipzig var vi på premiär på Lady MacBeth från Mzensk. Visst var vi stolta över vår svenska sopran Ingela Brimberg, som hade huvudrollen som Katerina Ismailowa. 


Oper Leipzig

Gewandhaus ligger mitt emot operan

Söndag kl 11 var det helt utsålt till de 1900 platserna i Gewandhaus. Vi fick höra musik av  Mendelssohn, två symfonier och en konsert för två pianon och orkester. Vid flyglarna satt två unga bröder (30 resp 26 år) från Holland, synnerligen skickliga. Som extranummer framförde de Aus Liebe will mein Heiland sterben, en aria ur Bachs Matteuspassion, i en mycket vacker version för två pianon. 

Det hade säkert varit en fröjd att få höra orgeln, den såg imponerande ut. På fasaden står "Res severa verum gaudium", vilket fritt översatt blir "Sann glädje är en allvarlig sak".

Är man i Leipzig så är det förstås Bach man tänker på i första hand, om man gillar klassisk musik. Vi fick höra Thomaskören, en av världens äldsta gosskörer, sjunga motetter. 

Mycket folk i kyrkan och en längre konsert än vi förväntat oss gjorde att jag inte fick möjlighet att fotografera Bachs gravsten i högkoret. Jag har varit i Leipzig för många år sedan på en körresa, så jag har sett den. 

Imponerande staty av den store Bach utanför Thomaskyrkan

Vi fick en guidad visning på Bach-museet, där det i shopen fanns både kaffebönor med kakformar med hans profil. Inte helt tokigt, han skrev ju faktiskt en Kaffekantat, en av hans humoristiska profana kantater.
Vid detta spelbord har Bach suttit

Avskedslunchen på Auerbachs Keller måste jag också nämna. Stadens äldsta restaurang, vars historia går tillbaka ända till 1400-talet, där vi serverades en utsökt fyrarättersmeny.

Lax elegant serverad

Som dessert fick vi "Leipziger Lerche", men  i en annan variant än den vanliga, som är en mazarinliknande kaka med mandelmassa med ett kors av deg över. 

Lärkan sjunger ju vackert, men den har sedan medeltiden också ansetts som en delikatess. Den bakades in i en paj med örter och bands ihop med snören. Miljövänners protester mot jakten på lärka under sent 1800-tal ledde till att lärkätandet förbjöds. En smart konditor i Leipzig hittade då på detta bakverk. Då skulle det ligga ett körsbär i botten som symbol för fågelns hjärta. Numera görs "lärkan" i alla möjliga varianter.

Efter fyra späckade dagar var det dags för bussresa till Skåne igen. För min del blev det dessutom tågresa Bålsta - Helsingborg, men först efter en extra dag hos goda vänner i Råå. Vi gjorde en utflykt till Sundsgården, där jag hade min första lärartjänst för 50 år sedan. Just denna kväll bjöd musiklinjen på en trevlig konsert. 

Sundsgården

Resan blev minnesvärda dagar med mycket musik tillsammans med likasinnanade reskamrater. Jag är så glad att jag tillfälle att uppleva den.


Inga kommentarer: