tisdag 28 november 2017

Flera stickprojekt på gång

Nu är det som det ska vara: flera nya stickprojekt på gång! Olika krävande vad gäller koncentration, belysning etc;  det är viktigt att alltid ha ett "sticke" som passar!

Projekt nr 1
På Syfestivalen träffade jag Pernille som driver företaget Angoragarnet. Hon föder upp kaniner, klipper deras ull, spinner, färgar och stickar. Gården ligger i närheten av Strömstad. Senare läste jag om henne i tidningen Turist. Där fick man bl a veta att hon är en sjökapten som sadlat om, "intresset för knopar övergick till stickning". På Syfestivalen sålde hon främst material till tröjor och mössor i Bohusstickning. Men jag blev mest förtjust i en väst hon stickat med dubbelstickade kanter, kunde inte låta bli att köpa garn och mönster.

Det gick väldigt långsamt att komma igång med den dubbelstickade nederkanten. Jag har provat på dubbelstickning förut, men har ingen större vana på det. Man slår upp dubbelt så många maskor som behövs enligt storleken, varannan maska stickas avig och hamnar som rät på baksidan. I den rutiga kanten måste man dessutom byta färgernas plats på fingrarna efter 6 maskor. Och jag behöver använda sticka nr 2 för att få rätt masktäthet, smått och pilligt alltså.

Men fint blir det, och det blir ett härligt ludd! Efter att nederbården är klar fortsätter jag nu med rutmönstret i kanterna och stickar slätstickning på resten med sticka 3.  Kantmaskorna har jag på separata kortare rundstickor, det är lite spretigt men känns ändå bättre än strumpstickor, tycker jag.

Vackert med den dubbelstickade kanten
Projekt nr 2
När jag gick stickkursen för Ivar Asplund, visade han några böcker som olika stickdesigners gett ut. Marianne Isager var en av dem. Hon hade i en herrtröja utnyttjat byte av dominant färg som en effekt. Jag blev förtjust i den, fick tag på hennes bok på tyska och efter att min man valt färger har jag satt igång.

Det grå garnet är Drops Karisma, fyrtrådigt ullgarn, och det lila är Gotlandsgarn, tvåtrådigt  av gotländsk pälsull och lite merinoull från Falklandsöarna. Jag stickar alltså hela tiden med en maska grått, en maska lila, men låter respektive färg var dominant i olika områden. Helt otroligt att det kan bli så stor skillnad.
Projekt nr 3
På söndag (1 advent) ska Bålsta kammarkör sjunga på julmarknaden i Skokloster slott. Vi ska stå utomhus och ha någon röd detalj i vår klädsel. Alltså skickade jag efter tjockt julrött garn för att  sno ihop en halsduk tills dess. Idag kom garnet med posten.
Några varv hann det bli medan lunchen värmdes. Stickor nr 9 och 300 g grovt garn, visst blir det bra? Tid och garntillgång får bestämma hur lång den blir!

Inga kommentarer: