onsdag 18 december 2019

Halsduk och mössa "Små granar" blev klar till jul!

Halsduken i angoragarn är äntligen klar! Motivet heter "Små granar", och det passar ju bra till jul! När jag var på Syfestivalen och träffade Pernille (designer och kaninägare) från Angoragarnet, var halsduken nästan klar. Men då kunde jag inte låta bli att köpa lite mer garn, för att sticka en mössa också.

När mössan var klar återgick jag till halsduken, och eftersom det fanns garn kvar, gjorde jag den lite längre än vad som stod i mönstret. Längden blev 170 cm.

Dubbelstickning är en både rolig och långsam teknik och vackert blir det. Mössan är bara stickad slätstickad, så den gick snabbt. Det blev massor av ändar att fästa på halsduken (två trådar vid början och slut på varje "gran") men jag fäste några trådar lite då och då under stickningens gång. Skönt att inte ha alla kvar, när stickningen är klar. 

Inga kommentarer: