måndag 1 november 2021

Tulpaner på köksstolarna - ett 1600-talsmönster

stickkursen på Sätergläntan i somras fick jag några idéer. Bland annat tänkte jag att dubbelstickade rutor med tulpanmönster från 1600-talet i ett grövre garn skulle kunna bli till ett sängöverkast. 

Tröjan på bilden finns på Nordiska museet. Den är importerad vid 1600-talets mitt, troligen från England. Den är stickad av spunnen guldtråd. Tulpanen var ett motiv på modet; en följd av "tulpanmanin" i Nederländerna, som ledde till börskrasch. 

Jag skickade efter några nystan Favoritgarn i två färger för att testa. En dubbelstickad ruta med sticka 5,5 mm visade sig bli 30 x 38 cm och väga 100 gram, dvs ett nystan av varje färg gick åt. När jag då räknade på hur många rutor som skulle behövas, vad sängöverkastet skulle väga och vad garnet skulle kosta, blev jag tveksam. Det skulle bli alltför tungt och kanske inte tillräckligt snyggt för så mycket jobb.

Men jag tyckte dubbelstickningen var rolig, och garnet var skönt att sticka med. Jag hade köpt garn till fyra rutor. Varför inte testa att göra dynor till köksstolarna? Storleken passade bra. Visst blev det tunna dynor, men vackra. Och jag kan variera vilken sida jag vill ha synlig.

Jag hittade band som passade i färg och här är resultatet:



Inga kommentarer: