onsdag 2 februari 2022

Start på sommarjumper

Jag har testat mera "finurlig stickning" i Vivian Høxbros bok. Bokens titel (Finurlig strik) är välvald: det är väldigt originella sticktekniker som presenteras. 

I stickskolan "Muslinger" byggs stickningen av snäckskal staplade på varann. Egentligen är varje del en triangel, men när maskor plockas upp till nästa triangel så böjs sidorna. 
Man stickar med två strumpstickor, en triangel åt gången och sätter sista maskan i en säkerhetsnål i väntan på att det är dags för en triangel rakt ovanför.

Här är min provlapp för att lära tekniken.

I boken finns den här härliga sommarjumpern stickad i ett garn av bomull och lin. 

När jag visade idén för en av mina stickväninnor mindes hon att hon hade ett blått garn i en kvalité som liknade det rekommenderade garnet. Hon hade planerat sticka en kofta, men det hade inte blivit så. Jag fick flera nystan och började glad i hågen att lägga upp maskor till den första triangeln längst ner på framstycket. 

Dagen därpå var jag hemma hos en annan stickväninna och visade vad jag tänkt sticka. Tänk då hade hon några restnystan av exakt samma garn (Sandnes Tynn line) i en ljusare blå nyans!  Då föddes idén att lägga in några ljusblå fläckar slumpvis och sedan göra ljusblå kanter. 

Nu har jag stickat 16 "muslinger" och framstycket får vila ett tag. Det är dags att börja på bakstycket och sticka motsvarande, för att sedan fr o m nr 33 förena styckena och sticka vidare uppåt.

Stort tack till mina stickväninnor Louise och Agneta för diskussion kring mitt projekt och för allt garn jag fått! 
 

Inga kommentarer: