tisdag 29 mars 2022

Så söta kattvantar det blev!

 I natt kom det faktiskt lite snö, så jag kanske kan få användning av mina kattvantar innan det blir vår.


Mönstret är komponerat av Jenny Alderbrant (JennyPenny) som bl a designar vantar med olika djurmotiv. 

Vantarna var roliga att sticka, det var så spännande att se hur katten växte fram. Och visst är det väldigt likt en katt! Lägg märke till de fina morrhåren! Det gröna, rosa och svarta i ögon och nos är broderat. 

Jag fick tips av en väninna, som stickat flera vantar i samma design, att brodera efterhand och inte vänta tills vanten är klar. Det är lättare att komma åt att sy maskstygn då. 

Jag använde restgarn av både ljust och mörkt grått ullgarn i olika nyanser. Därför stickade jag dem parallellt för att få samma nyansskiftningar.

Roliga att sticka, som sagt. Ska jag ge mig på något annat djur? Men vad går upp mot en katt?