måndag 20 april 2015

Kofta med mönster inspirerad av Albertus Pictor

Nu är den på gång: En kofta i egen design inspirerad av Albertus Pictors målningar i Yttergrans kyrka. Idén kom när jag stickade en tröja från boken Maskor och medeltid, där mönstret kommer från medeltida kyrkmålningar.

Men jag undrar ibland vad jag gett mig in på. Jag vet att man ska sticka provlapp och det gjorde jag och testade samtidigt lite av mönstren och olika färgkombinationer. Men jag tänkte inte på att olika mönster kan ge olika stickfasthet, trots samma garn och samma slätstickning. Det spelar stor roll hur tätt färgerna upprepas och när bytena sker. En lärdom att ta med mig till nästa stickprojekt.

Jag har plockat ut fyra detaljer från kyrkmålningarna och överfört dem till stickmönster.

Här kommer några bilder från kyrkan. Kan du se vilka detaljer jag plockat ut?




Det är första gången jag gör en kofta helt utan mönster. Jag tog fram en favoritkofta och tog alla mått på den och sedan gällde det att räkna för att få mönsterrapporterna att gå jämnt ut. Jag väljer förstås rundstickning. Problemet med stickfastheten leder till att jag måste göra en bredare bård mitt fram än jag tänkt, men det kanske bara blir snyggt. Ärmarna ska börja med samma bårder och därför kommer jag att sticka dem nerifrån och börja med magic loop i stället för strumpstickor.

Här följer några bilder på stickningen. Jag stickar i Rauma Finullgarn. (Det beige garnet är faktiskt Pt Design, men de garnerna är så lika att det märks inte).


En snygg kant
vikning i ett hålvarv
Den fjärde bården kommer jag att använda i framkant och halskant. Håll tummarna för att jag lyckas få till koftan! Bilder kommer förstås så snart den är klar!

Inga kommentarer: