tisdag 19 april 2016

Storslagen, förförisk och smäktande opera i Karlstad

Solen sken i Karlstad i helgen, så ska det ju vara! Och där fick jag uppleva en gripande operaföreställning av en ganska bortglömd kompositör, österrikaren  Erich Wolfgang Korngold.
Wermland Opera, Karlstad

Operan som heter Die tote Stadt  hade premiär 1920 och då var Korngold bara 23 år. En roman med titeln Det döda Brügge är förlaga. Brügge (en stad i Belgien) har haft sin storhetstid som handelsstad, men förlorat sin betydelse och därmed tömts på liv. Brügge blir som en symbol för döden.

När en nära anhörig dör kan en människa helt tappa sin kraft och sin livsglädje. Sorgen blir förlamande och tar över i drömmar och ger hallucinationer. Änklingen Paul i operan lever bara i minnet av sin döda Marie, men tvingas av människor han möter att välja mellan det förgångna och nuet. Alldeles i slutet av sista akten verkar det som att han lyckas släppa taget och gå vidare.

Ett tungt ämne för en så ung kompositör, kan det tyckas, men Erich Wolfgang Korngold var ett underbarn och hade redan som barn och tonåring komponerat många verk. Hans far Julius Korngold var en känd musikkritiker och pushade säkert sonen. Undrar om han månntro gav sonen andranamnet Wolfgang med tanke på ett annat underbarn, Wolfgang Amadeus Mozart?   

Die tote Stadt innehåller färgrik orkestermusik, melodiska arior med romantiska klanger med drag av komplicerade ackord, antydan till Strauss-valser och avancerade harmonier som speglar växling mellan dröm och verklighet. Musiken understryker handlingen helt suveränt.

Här är en länk till en litet filmklipp på SVT
Tjusigt tak i salongen
Här serveras gott fika i pausen

Die tote Stadt spelas sällan. Operan kräver extrem virtuositet av både sångare och orkester. Karlstads uppsättning är den tredje i Sverige: de tidigare gjordes på Ystadsoperan 1987 och på Kungliga Operan 1996. Föreställningen i Stockholm såg jag. I programbladet därifrån finns en härlig karikatyr av underbarnet själv vid pianot med beundrande etablerade musikpersonligheter runt om, bl a Siegfried Wagner (Richard Wagners son), Max Reger och Richard Strauss.

Karikatyr i Neues Tagblatt 1911
Operahuset i Karlstad har en liten salong och ett orkesterdike för en mindre orkester. Det kräver anpassning av en opera som denna. Scenografin var fiffigt gjord, ett instängt rum i första akten blir sedan med små förändringar och annan ljussättning till husfasader i en stad. Att göra musiken med betydligt färre musiker än i originalet kräver ett stort jobb. Vi fick veta mer om detta av dagens dirigent Joakim Unander; det var han som gjort den krävande bearbetningen. Han berättade också om underbarnet Korngolds liv och verk.

Varför är Korngold då inte mer känd? Det kan ju dels bero på att han var jude och därmed blev hans musik förbjuden, dels på att han ägnade sig mycket åt filmmusik, som kanske ansågs som en mindre fin musik. Men bland Korngolds verk finns mer musik att upptäcka, helt klart! Jag länkar här till en intressant sida om Korngold. Noterna under kompositörens autograf överst på den sidan är de inledande takterna i hans violinkonsert i D-dur opus 35.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar