onsdag 19 juli 2017

Rapport från stickprojektet

Nu har det gått några veckor sedan den inspirerande stickkursen på Sätergläntan och jag har kommit en bit på väg. Med mig hem hade jag en skiss och några provlappar. Så här tänkte jag mig att koftan ska bli:

Jag beställde garn från Yll o tyll i Uppsala och redan dagen därpå kom paketet i brevlådan! Rauma finull finns i väldigt många nyanser och jag blev sugen på att testa mörkare grått för att bryta lite mer, och beställde därför ett nystan av två olika mörkare varianter. 

Så spännande att börja provsticka "muren" som ska vara kant nertill och på ärmarna. Jag började först att lägga upp med en i-cord, men det var stårt att få det fint, och jag bytte därför till vanlig uppläggning. Det kändes smart att testa på en ärm, det är inte så mycket att riva upp om det behövs. Den mellangrå varianten visade sig bli bäst. Masktätheten blev inte densamma nu när jag gjorde "större stenar" med fler aviga varv, och antalet maskor fick ändras. Vidare blev det alltför regelbundet i höjd, tills jag kom på att variera antalet aviga varv slumpvis. 

Efter några försök var det alltså en ärm på gång. Efter de första 10 cm kom slätstickningen med det ljusa garnet. Nästa ärm gick fortare och här syns resultatet. I-cord-kanten ska jag göra i efterhand.

Visst kan man associera till muren i Stora Zimbabwe? I alla fall gör jag det, jag som besökt platsen.


Fortsättning följer ... man kan ju inte nöja med sig två ärmar bara!

1 kommentar:

Annika Odelstav sa...

Blir superfint! Och visst ser man inspirationen från muren!