söndag 18 november 2018

Min Shetland-sjal är klar!

Nu har jag använt mitt egenmålade garn från Shetland Wool Week. Det blev till en sjal.
Vår reseledare Margareta hade efter en tidigare Shetlandsresa stickat en sjal och  gav mig länken till mönstret knitty.com
Jag nystade på flaskor för att det upprivna garnet skulle slätas ut.

Jag hade repat upp det målade stycket som två nystan och nystade sedan om det ena för att få färgerna symmetriskt vid stickningen.

Mönstret var enkelt att följa, även för mig som inte har någon vana på spetsstickning. Bara rätstickning,  inga aviga maskor. Spetsmönstret fanns också grafisk form, lättare att följa än text, tycker jag. Där fanns också en ordlista med sticktermer, det behövdes eftersom jag inte är så van vid engelska förkortningar.

Jag började med att slå upp 18 maskor (spetskant + 2 maskor), ökade sedan enligt förslaget. När det ena nystanet var i princip slut, fortsatte jag med det andra, samtidigt som jag minskade på samma sätt. Jag fick hjälp av en väninna att blocka sjalen med hjälp av vajrar så att spetsarna framträder fint.
Sjalen på blockning

Jag är jättenöjd med resultatet:

 

Resultatet: en sjal i mina färger!

Inga kommentarer: