söndag 16 juni 2019

Toppenkurs i tvåändsstickning på cykelavstånd!


En veckokurs på Biskops Arnö är just avslutad. Tvåändsstickning var ämnet och lärare var Karin Kahnlund. 12 stickglada deltagare gick in med liv och lust i denna tålamodskrävande stickning (åtminstone i början gick det väldigt långsamt).

Första dagen fick vi lära oss att nysta garn med nystpinne (jag köpte en) för att kunna ta en tråd inifrån och en utifrån nystanet. Att lägga upp maskor, att lära sig hålla de två trådarna med höger hand, att sticka genom att kasta garnet med höger pekfinger och att sno trådarna efter varje maska  - allt var nytt och vi hann inte många varv första dagen.
Så här långt hann jag under kursdag 1
Karin berättade om traditionen av tvåändsstickning, en gammal teknik. Det var främst i skogslänen man stickade på det här sättet; skogsarbetarna behövde täta vantar och sockar. Man har hittat en tvåändsstickad vante i Falun från första hälften av 1600-talet. Tvåändsstickningen försvann nästan helt med skolslöjdens införande, då alla skulle lära samma stickteknik och gärna en snabb sådan.

Anders Zorns Stickande kulla stickar tvåändsstickning


Miljön på Biskops-Arnö är stimulerande och det serveras otroligt god mat. Jag bodde hemma, men njöt av lunch och middag och dessutom fika förmiddag och eftermiddag. Det var lagom långt att cykla (9,6 km) och jag kände mig så spänstig. Speciellt på morgnarna kändes det härligt att cykla, utom en dag när det var mycket motvind.

Karin var väldigt bra på att instruera och förklara för var och en av oss. Och efterhand som dagarna gick växte kunskaperna och stickningarna. 

 

Tekniken passar bäst ihop med z-tvinnat garn av ull med långa fibrer. Titt som tätt får man sno upp nystanet genom att lyfta stickningen. Oftast stickar man runt på fyra strumpstickor, men det går också bra med en lång rundsticka (s k magic loop).

Vi fick välja om vi ville sticka enfärgat eller tvåfärgat och vilka mönster vi skulle ha. Karin hade dukat fram mängder av vantar att inspireras av.
En bråkdel av Karins alla vantar
Samma mönster ger väldigt olika resultat i enfärgat och i tvåfärgat
Det blev en stor variation av mönster och färgkombinationer i gruppen. Jag valde att sticka enfärgat med mönsterkrus av krokmaskor. Bilderna nedan visar några av de andra deltagarnas alster.

Medan vi stickade pratades det förstås mycket om stickning och det blev ett härligt utbyte av idéer vad gäller hjälpmedel och knep. Allt ifrån att ha nötter i en skål som varvräknare till att se till att man får ytterplats på tåg för att inte störa när garnnystanet måste snurra upp.

Efter ett par timmars stickning på lördagen blev min vante klar! Oj så nöjd jag är! När båda vantarna är klara ska jag valka dem med såpa för att mjuka till dem.

Avigsidan - så tät och vacker!




Vi lovade Karin att sticka ett par varv varje dag ett bra tag framöver för att inte glömma tekniken. Och jag har i alla fall stickat några varv på vante nr 2 idag.

Och jag vågar nästan lova att det komma att bli mer tvåändsstickat för min del när de här vantarna är klara. Så roligt är det!

Inga kommentarer: