lördag 14 mars 2020

Vilken härlig jacka det blev!

Jag såg denna jacka uppstickad i olika färger på Syfestivalen i höstas och tyckte den röda varianten var så fin! Små små prickar av grönt och blått i det röda ullgarnet. Lotta Blom (Tant Kofta) berättade hur man valkar och får en tät härlig jacka, i stil med en fleecetröja, men nu i ull i stället för polyester. Jag tyckte det verkade intressant och jag köpte hennes häfte Sticka och valka.

Strax före jul beställde jag garn (Soft Donegal Tweed) i färgen Röd Confetti och bestämde mig för att sticka med dubbelt garn.
Jag började med att sticka två likadana provlappar enligt instruktion i häftet. Förutom att mäta stickfasthet gav provlapparna möjlighet att testa olika tekniker (tillfällig uppläggning, osynliga ökningar och minskningar, rätstickad kant och kant till dragkedja). Den ena provlappen tvättade jag i maskin, 40 grader fintvätt.
När provlappen torkat mätte jag dels stickfastheten (18 maskor på 10 cm), dels hur mycket den krympt på längden (10 cm krympte till 8,5 cm, dvs 15% krympning).  Utifrån detta gjorde jag beräkningar enligt instruktion i häftet.

Jackan stickades uppifrån och ner, fram och tillbaka på en lång rundsticka, så det var lätt att göra kontrollmätningar efter hand. Därefter ärmar, sedan kragen och allra sist två fickor som syddes på.

Sedan kom det spännande ögonblicket då jackan skulle in i tvättmaskinen. Efter en tvätt i 30 grader krympte den nästan inte alls, (jag hade råkat välja Ylle 30 grader) så det blev en tvätt till, men nu i  Fintvätt 30 grader (efter ett telefonsamtal till Lotta Blom). Nu blev den riktigt bra i storlek, och den blev precis så där tät som jag ville ha den. Sedan valkade jag framkanten, dvs tvättade den med såplösning och rullade kanterna mot vasken, för att få extra krympning där och tillika en stadig kant. 

På Kims Handarbeten i  Kungsängen fanns dragkedja i precis rätt röd färg och nu är den på plats. Så har ser jackan ut med dragkedjan helt uppdragen!
Det är en härlig modell som jag är väldigt nöjd med. Kul dessutom att jag valde ett rött garn, jag som alltid brukar falla för blått!

Inga kommentarer: