fredag 15 maj 2020

Koftan i grått är klar!

Så var den klar: koftan jag köpte garn och mönster till på Syfestivalen i våras. (Vilken tur att festivalen inföll före coronapandemin!)

Ett danskt företag Geilsk designar mönster och producerar garn, som säljs av Butik Maglia i Höör och de hade en monter på festivalen. (Den garnbutiken vill jag gärna besöka, när det kan få bli en Skåne-resa igen.)
Foto: Susanne Ejner
Koftan är stickad med två trådar: en tråd tunn ull i en färg kallade "musgrå" , och en tråd lammull 55% + bomull 45% i färgen "sand".

Att sticka med två trådar kan vara lite besvärligt, men det ger en fin skiftning i färgnyans. Här gick det utan problem både i resår- och slätstickningen, men "blommorna" var jättekrångliga, i alla fall i början. "Man stickar 5 maskor tillsammans i en klump genom att göra 5 nya maskor med dubbelt omslag i klumpen", så löd instruktionen. Klart som korvspat, eller ...? Det tog ett tag innan jag fick till det i alla fall.
Foto: Susanne Ejner
Modellen stickas nerifrån, fram och tillbaka på en lång rundsticka (sticka 3) upp till ärmhålet, sen stickas ärmarna nerifrån och upp och till sist samlar man ihop nederdel och ärmar för att sticka oket. Det enda som behöver sys efteråt är några maskor på ärmkullen och avmaskningen för ärmhålet.
Fram- och bakstycke avmaskas tillsammans
Undrar du vad jag ska sticka härnäst? Det undrar jag också. Jag har börjat på ett par vantar av restgarn i Shetlandsull, men jag måste ju hitta på något mer. Någon krånglig och långsam stickning måste jag alltid ha på gång!

Inga kommentarer: