fredag 30 april 2021

LIlla Svanen - nu har jag en hel kollektion!

Det känns alltid roligt att kunna använda överblivet garn. Jag hade så mycket vitt angoragarn kvar efter bohuströjan Lilla Svanen, så det räckte inte enbart till en mössa utan även en halsduk. 

Jag tog kontakt med Pernille på Angoragarnet angående sticksätt på halsduken. De har inte återskapat halsduken till Svanen. Men de enfärgade partierna brukade stickas med mosstickning. Så det har jag gjort. 

De två mönsteravsnitten är inte alldeles exakt som tröjan i färgnyanserna, men vem ser det? Jag tyckte att en gråbrun nyans i ursprungsgarnet drog lite åt grönt och därför kollade jag med en väninna som stickat Vildäpplet, om hon hade något grönt garn kvar. Inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle kunna få variation i nyanserna i stil med grundmönstret. 

Jag följde Pernilles råd och stickade den ena mönsterdelen separat, för att få båda stickade från samma håll och sydde efteråt fast den med maskstygn.

Det blev många trådar att fästa i mönsterdelarna, så det var svårt att få avigsidan riktigt snygg. Men det slätar säkert till sig efter ett par tvättar. 

Här en bild på hela Lilla Svanen-kollektionen!

Inga kommentarer: