söndag 21 februari 2021

Lilla Svanen är klar!

Snön smälter, våren är på väg och det känns väldigt bra att Lilla Svanen är klar. Så heter den, min nya bohuströja. Jag köpte material när jag var på Stickhelg i Strömstad i höstas. Pernille på AngoraGarnet arrangerade helgen, där jag fick lära mig mer om Bohus Stickning. 

Foto: Susanne Ejner

Mönstret Svanen är skapat av Karin Ivarsson, en av de professionella mönsterkonstnärer, som arbetade för Emma Jacobsson, Bohus Sticknings grundare. Garnet är till 50% angora och 50% merino, där angoran kommer från Pernilles egna kaniner.

Det här mönstret finns två modeller, Stora och Lilla Svanen. Jag känner mig nöjd med den lilla modellen, som är vidare i halsen och har trekvartslång ärm. Det känns som att den passar bra nu till våren.

Här var det inte så många färger att hålla rätt på, förutom vitt och svart är det bara mörkgrått och gråbrunt. I de flesta bohusmönstren är det annars många närliggande nyanser. Idén med aviga maskor här och var är ett annat kännetecken, som är genialiskt. Det ger djup i mönstret och i Svanen blir de aviga maskorna som en bakgrund till "svanens fjädrar". 

Denna modell stickas nerifrån och upp, fram- och bakstycke för sig, ärmarna nerifrån fram och tillbaka och sedan kommer det roliga till sist, då man fogar ihop delarna och rundstickar oket. Jag följde beskrivningen, trots att det kändes frestande att rundsticka ärmarna, för att det hade varit enklare när man stickar med flera färger. 

Istället för resår stickas en kant som avslutas med ett avigt varv som vikvarv, det var lättare än jag trodde att få det snyggt. 


Och vad ska jag sticka nu?  Ett par nästan-färdiga vantar i Shetlandsgarn ligger här, men sedan? Och ingen Syfestival denna februari, där brukar jag annars alltid hitta något. 

Men jag har angoragarn över, så jag ska stickar en mössa i samma mönster, medan jag funderar ...

Inga kommentarer: