onsdag 19 december 2012

En fängslande (och lite obehaglig) roman


Jag har just läst Ypsilon av P C Jersild, en mycket originellt upplagd roman. Ett antal huvudpersoner från hans tidigare böcker dyker upp:

Reine Larsson i Barnens ö, Lennart Siljeberg  i Grisjakten, Bernt Svensson i Babels hus för att nämna några.


Författaren skriver som om romanfigurerna verkligen varit levande människor som han söker upp och intervjuar. Hur har det gått för dem sen sist?  Han möter dem senare öga mot öga på en kryssning, när han förväntat sig att möta författarkolleger.

Förmodligen får man ut mer ju fler av hans böcker man läst. Jag har läst Barnens ö och Babels hus, båda har jag också sett som film.

Sista kapitlet upplevde jag obehagligt. Där dyker Ypsilon upp, huvudpersonen i En levande själ, där en hjärna ligger i ett akvarium på ett forskningslaboratorium. Den boken har jag inte läst (inte vågat?).

P C Jersild är född 1935 och har skrivit 39 böcker, de första redan på 1960-talet. Han är läkare och i boken berörs många frågor kring sjukvården: medicinska framsteg, vård i livets slutskede, smärtlindring och debatten kring dödshjälp. Där finns kopplingar till läkemedelsföretagen och  hälsohemsindustrin.

På omslaget står Ypsilon med grekiska bokstäver. Ypsilon är en bokstav i slutet av grekiska alfabetet och  varför huvudpersonen i En levande själ hette så, vet jag inte. Är det för att Y kan vara en symbol för vägval? Man väljer den ena vägen och vet inte vad som skulle hänt om man valt den andra.

Inga kommentarer: