söndag 9 juni 2013

Härlig barytonklang i Giresta

Giresta
Giresta kyrka
(http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiresta.jpg)
En kyrka ute på uppländska landsbygden ger sedan snart 25 år unga musiker unika möjligheter. Giresta musikstiftelse delar ut stipendier och de tackar genom att ge högklassiga konserter i Anders Walls barndomskyrka. Jag har haft tillfälle att lyssna på flera unga stipendiater, vars namn sedan dykt upp på större scener. Från den långa listan av stipendiater kan nämnas Nina Stemme, Per Tengstrand, Malena Ernman och Téres Löf.
Luthando Quave och Majsan Dahling
Den här gången var det Luthando Qave, en sydafrikansk baryton med klangrik röst. Han var Giresta-stipendiat 2010 och har sedan dess hunnit med flera roller på Metropolitan. Det var alldeles fullsatt i kyrkan (trots direktsändning av prinsessbröllopet på TV), så det blev för min del en plats i koret. Nära till solisten, men jag såg honom bara i profil och pianot blev lite för starkt och gjorde det svårare att uppfatta texten.

Han inledde med de allvarliga och vackra Vier ernste Gesänge av Brahms. Jag tycker speciellt mycket om den sista, där texten är hämtad från 1 Kor.13 i Bibeln, "Kärlekens lov". I Mendelssohns Es ist genug överraskade han mig med att sjunga på engelska (It is enough), men jag har efteråt läst att oratoriet Elias visserligen först skrevs på tyska, men översattes till engelska samma år (1846) inför uruppförandet. De kraftigaste applåderna fick Qave för Largo al factotum ur Barberaren i Sevilla. Här är en inspelning av denna aria med honom från en internationell sångtävling år 2009.

Barytonsolisten ackompanjerades på piano av Majsan Dahling, instuderingslärare på Operahögskolan. Vi fick också höra henne spela några satser ur Schumanns Kinderszenen, vackra och somriga, inte minst den välkända Träumerei.

Som extranummer sjöng han på svenska Jussi Björlings paradnummer Till havs och fick stående ovationer. Och faktiskt fanns likheter i röstklangen!

Inga kommentarer: