torsdag 31 juli 2014

Göta kanal - kulturhistoria och turistnöje

Göta kanal - vilket storverk det måste ha varit på sin tid! Inte minst att organisera bygget, som krävde otroligt mycket arbetskraft. Tage Danielsson har diktat om det hårda jobbet "De händer som grävde på Göta kanal" och det var säkert ett hårt jobb. Ca 7 miljoner dagsverken (12 timmars!) och man grävde för hand!

Biskop Brask lär ha formulerat en idé om en kanal tvärs över landet år 1525 efter att ha bott i Italien och inspirerats av Leonardo da Vinci. Ett skäl var att man ville slippa både Hansan och Öresundstullen. Men det blev ingen verklighet av idén förrän tidigt 1800-tal.

Jag minns att jag i folkskolan höll ett föredrag om Baltzar von Platen och hans betydelse som grundare av Göta kanal. Han fick dock aldrig uppleva den pampiga invigningen 1832, han dog tre år innan bygget var klart. Arbetet tog lång tid, starten gick redan 1810, men projektet höll på att gå i stöpet ekonomiskt flera gånger.

Tillsammans med Trollhätte kanal (öppnad 1800) och Göta älv blev Göta kanal en vattenväg tvärs genom landet, "Sveriges blåa band", ett av Sveriges största byggprojekt genom tiderna. Under ganska lång tid var det en mycket viktig transportled för både gods och persontrafik, men konkurrerades senare ut av lastbilar och bussar.

Nu är kanalen en stor turistattraktion och ett välbevarat kulturarv. Fritidsbåtarna befolkar kanalen och slussningen är ett stort nöje. Och man cyklar och joggar på de gamla dragvägarna vid sidan om kanalen.
M/S CERES som vi åkte med
Tekniken är fiffig i all sin enkelhet: Fartyget färdas in i slussen, luckorna stängs bakom, vattnet släpps på och fartyget höjs till önskad nivå. Där nivåskillnaden är stor, som vid Berg, har man byggt flera slussar i serie. Vid Berg finns totalt 11 slussar. 
Inne i en av slussarna vid Berg

Vi gjorde en dagstur på Göta kanal, det blev en mycket angenäm upplevelse att glida fram i lugnt tempo i vacker natur. Sträckningen Berg - Borensberg tog 3,5 timmar. Vi tog oss genom ett stort antal slussar, under flera broar och över två akvedukter. En del broar lyftes, andra drogs på hjul. Vid Borensberg har man kvar en handvevad sluss, så gick det till överallt förr. Strax innan vi kom fram dit passerade vi det vackra lusthuset vid "Styrmans fasa" vid en 90-gradig sväng. Dagens lunch på båten var Wallenbergare, kalvfärsbiff med potatismos och rårörda lingon, en härlig klassiker.


Här syns hur lång (kort) sträcka vi färdades på 3,5 timmar
 Bro på hjul skjuts över kanalen
Lusthuset vid "Styrmans fasa"
Jag vet inte varför, men jag måste ha haft lite extra geografiintresse för Östergötland, för där gjorde far och jag melodi till en ramsa. Och under den här dagens utfärd blev jag påmind om den. Den gick så här:
Vättern och Boren, Roxen och Glan
Yxningen, Åsunden, Järnlunden, Sommen och Tåkern
Bråviken, Slätbaken, Vikbolandet 
Svartån och Stångån och Motala ström

Alldeles intill Berg ligger Vreta klosters kyrka. Det lär vara Sveriges äldsta kloster från början av 1100-talet. Det blev en fin avslutning på dagen, inte minst att strosa omkring i det rofyllda klosterruinsområdet.
Vreta klosters kyrka

Klosterträdgården

5 kommentarer:

  1. Interessant tur med fin beskrivelse!

    SvaraRadera
  2. Tack! Toppenväder hade vi också. En väldigt fin dagstur väl värd att gå upp i ottan för. Det tog över tre timmar att komma ner till Berg och där skulle vi vara senast kl 9.

    SvaraRadera
  3. Hej Ingrid! Vad trevligt att du varit på utflykter även i den värmebölja som varit. Själv har jag hållit mig inomhus dagtid och mest varit ute på kvällarna istället. Göta kanal är fin, min sambo har i sin ungdom jobbat där som slussvakt. Mvh Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn!
      Visst bestämde vi att ses här i Yttergran i augusti? Kom med förslag på dag, jag är upptagen 20-26 aug, men för övrigt passar det närsomhelst!

      Radera
    2. Hej Ingrid
      Ja, tänkte just på det. Kanske nästa helg då lördag den 16:e eller söndag den 17:e, om fint väder? Kan även måndag den 18:e.

      Radera