onsdag 24 september 2014

Körsång - ett redskap för fred och frihet?

Första konserten på Körserien med Radiokören den här terminen kändes angelägen och musiken var förunderligt vacker. I presentationen citerades Tomas Tranströmer: "Klangen säger att friheten finns", ett passande citat hämtat från hans dikt Allegro i samlingen Den halvfärdiga himlen. Konserten hette The promised Land och hade underrubriken Drömmar om frihet, självständighet och det förlovade landet.

Vi fick bland annat höra Aaron Coplands In the beginning där texten är ordagrant skapelseberättelsen i 1 Mosebok som blivit till ett stort mäktigt körverk med en mezzosopran som solist. En av körens altar, Annika Hudak, gjorde den rollen helt fantastiskt. Stilen är berättande, verket är krävande även för kören. Efter varje skapelsedag kom som ett stilla recitaterande ackord "And the evening and the morning were the ... day"

Mer bibeltexter, men i form av negro spiriturals, hämtade från i Michael Tippetts oratorium A Child of our Time, gick direkt till hjärtat. Välkända sånger här i avancerad kördräkt, hur vackert som helst! Tydligen började Tippett komponera detta stycke just när andra världskriget började, det blev hans sätt att kämpa mot våldet och uttrycka människors längtan efter frihet. 

Aaron Kernis var en ny bekantskap för mig. En amerikansk kompositör född 1960. Vi fick höra två av hans fyra Extatic Meditations, tonsatta medeltida texter. Jag gillade speciellt nr 3, I cannot dance, o Lord med sina läckra rytmer.

Arnold Schönberg var jude och tvingades gå i exil. Konserten avslutades med Friede auf Erden, ett av hans tidigare verk. Ett mycket krävande a capella-stycke, där Schönberg först fick skriva stråkstämmor till för att det skulle kunna sjungas! Men nu fick vi alltså höra Radiokören framföra det a capella, så som tonsättaren ursprungligen tänkt sig. Säkert otroligt svårsjunget, med mycket kromatik, men vackra senromantiska klanger, skrivna innan Schönberg var på väg mot atonalitet och tolvton.

Två andra senare sånger av Schönberg, den ena med text från Ps 130 på hebreiska, fick vi höra två gånger under konserten, men det var ändå inte tillräckligt för att jag skulle vänja mig vid klangerna. Tolvtonsteknik är ju teoretiskt intressant, men det leder inte till några lättillgängliga klanger precis.

Konserten sänds i P2 på fredag 26 sept kl 19 med repris torsdag 2 okt  kl 10.30.
Lyssna om du har tillfälle då eller senare på SR Play



Inga kommentarer: