Pressbild, foto: Micke Grönberg |
Fredagens konsert var tillbakablickande på körens historia. Välkänd svensk körlyrik som Stenhammars Tre körvisor och Wikanders Kung Liljekonvalje. Roligt att höra proffskören i sånger som även amatörkörer sjunger. En höjdpunkt under kvällen var ... a rivider le stelle av Ingvar Lidholm som har en förunderligt vacker avslutning där sopransolisten sjöng uppifrån läktaren. En annan var Liberté av Francis Poulenc, där budskapet kändes starkt och angeläget. Jag måste också nämna den härliga dubbelköriga Bach-kantaten Singet dem Herrn med en solokvartett ur kören.
Före konserten på fredagskvällen lyssnade jag på ett intressant samtal mellan Stefan Parkman, som varit dirigent för Radiokören, och Richard Sparks vars doktorsavhandling handlade om "det svenska körundret". Eric Ericsons namn nämndes flera gånger, det var under hans långa tid som dirigent som svensk körmusik fick sitt internationellt goda rykte. Han ledde både Radiokören, OD och sin egen Kammarkör hade därmed tillgång till goda körsångare, samtidigt som han undervisade på Musikhögskolan. Hans engagemang i Måndagsgruppen gav honom tillfälle att framföra nyskriven körmusik. En viktig faktor som Sparks nämnde var att Sverige inte var indraget i kriget.
Men det fanns körsång i Sverige tidigare också; t ex var frikyrkan mycket betydelsefull för körsångens utveckling. Och hur ser han då på framtiden? Körsång är fortfarande en av de största folkrörelserna i Sverige. Det har kommit många bra körledare i generationen efter Ericson som skapat sin egen stil i proffsiga körer.
Richard Sparks och Stefan Parkman |
Det blev riktigt känslosamt när ett stort gäng härliga ungar från Sollentuna musikklasser kom in på podiet. De framförde ett par sånger av Laci Boldeman med lite dramaturgi och sedan Frid på vår jord tillsammans med Radiokören. Var hade kör-Sverige varit om inte musikskola och musikklasser funnits?
Konserten var framåtblickande med inte mindre än tre uruppföranden med kompositörerna närvarande. Några höjdpunkter i programmet: Ett kinesiskt stycke med annorlunda klanger, det tidsöverspännande Hear my prayer där Purcells 1600-talsbarock möter Sven-David Sandströms speciella klanger och den kraftfulla åttastämmiga Friede auf Erden av Schönberg. Ett annorlunda svängigt verk av Jan Sandström Biegga luohte (Jojk till fjällvinden) fängslade mig också. En av körens basar kom trummande genom salen och var sångsolist på samiska.
Konserterna sänds i P2 på onsdag 25 nov kl 10.30 (finns redan på SR play) resp fredag 4 dec kl 19 (den senare med repris 10 dec kl 10.30) Ta chansen att lyssna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar