måndag 11 februari 2019

Shetlandsgarnet blev till halsduk, vantar och mössa

Nu har jag varma plagg i ull från Shetland. Jag köpte mönster och garn på Jamieson's. Mönstret heter Landscape och kommer från Trollenwol. Garnet är väldigt behagligt att sticka med. Färgerna stämmer bra med det vackra shetländska landskapet.


Halsduken tog längst tid, den är rundstickad och hela 185 cm lång. Vantarna har jag stickat på en lång rundsticka, "magic loop", en metod jag föredrar framför spretande strumpstickor. Viktigt är att ha en rundsticka med tunn flexibel lina. Om du är obekant med metoden kan den här videon vara till hjälp.



Mössan kröns med en tofs (pompom på engelska). Det var längesen jag gjorde någon tofs, så jag behövde ta hjälp av den här videon. Det tog sin lilla tid att linda garnet och det gick åt ett helt nystan (25 g), men resultatet blev fint.


Nu är jag rustad om vintern håller sitt grepp ännu ett tag!

2 kommentarer:

Barwitzki sa...

Veldig god med deilig Shetlandsgarnet.
Herlig mønster har du strikket. Fantastisk sjal, lue og votter... kanskje det er ikke så ille når det fortsatt er litt kaldt :-)))
Hilsen til deg. God fredagkveld - kvinnendags-kveld - og god helg. Viola

IngridJ sa...

Tack! Speciellt halsduken är härlig för att den är så lång och mjuk.
Jag ser i din blogg att du också gillar att sticka. Bl.a. en vacker tröja med avancerat flätmönster.
Hälsnningar
Ingrid