torsdag 23 maj 2013

Opera som berör

Ibland är opera bara fantastisk vacker med underbar musik och skön scenkonst ... ibland framför allt ett angeläget budskap i konstnärlig skepnad. Det senare gäller Brittens opera Peter Grimes, som jag såg igår kväll.
Huvudpersonen fiskaren Peter Grimes accepteras inte i byn, vuxenmobbing kan man väl kalla det med dagens språk. Och den stumma rollen som lärling spelades av en skådespelare med Downs syndrom, Niklas Hjelmvik.

Det är Johanna Garpe som regisserat och hon har med rätta fått mycket positiv kritik. Men måste man alltid anpassa en opera till här och nu? Handlingen har hon förlagt till 40-talet (då operan skrevs) och det kändes onödigt men ok. Den lilla engelska fiskarbyn hade bytts ut mor en ort i folkhemmet Sverige med Peter Grimes boende i en husvagn och en fest som påminner om svenskt midsommarfirande med kransar i håret. Det blev konstigt, tyckte jag. Det hade varit naturligare att låta handlingen vara kvar i England, de sjöng ju ändå operan på originalspråket engelska.

I videon berättar regissören själv om operan:


Problematiken är allmänmänsklig, oberoende av tid och rum. Hur är vi mot den som avviker från gängse normer? Regissörens mormors syster gömdes som 7-åring undan på ett ålderdomshem för att hon var född med Downs syndrom. Sådant som rasbiologi, tvångssterilisering och lobotomi är ju förbjudet idag, men vuxenmobbning och utanförskap är inte borta från dagens Sverige. I programhäftet undras också varför  ett TV-program som Expedition Robinson, där utmobbning görs till folknöje, kunde bli en sådan succé.

Godmorgon Sverige uppmärksammade operan före premiären med en intervju med Johanna Garpe och Niklas Hjelmvik:


Kören har en ovanligt stor roll, och det är som mest 75 sångare på scenen. Ofta sjunger de unisont, vilket är mycket verkningsfullt. Mellan episoderna spelar orkestern de s k Sea Iinterludes, vacker musik, till havsbilder och vattendroppar som faller i slow motion. Suggestiv musik och stor dramatik fängslade mig i tre timmar.

2013 är det 100 år sedan Benjamin Britten föddes. Han är en av de många jubilarer som uppmärksammas i år. Både Wagner och Verdi firar 200 år. Wagners födelsedatum inföll faktiskt just igår.

2 kommentarer:

bbk sa...

Vad spännande det låter! Jag tror jag måste se den, en modern opera! Tack för tipset, Ingrid. Du har inspirerat mig!

IngridJ sa...

Så roligt! Men du måste vara snabb då. Jag tror de bara spelar den ett par gånger till nu i vår. Men jag rekommenderar det verkligen!