onsdag 8 maj 2013

Härligt surdegsbröd i gryta - ännu enklare bröd

På Martin Johanssons blogg Pain de Martin hittade jag receptet: Ännu enklare bröd.  Det är alltid spännande att baka på nya sätt. Och att baka i gryta hade jag tidigare inte provat.
Martin har försökt göra enklast möjliga bröd på bara vatten, mjöl och salt. Här leder minimalt jobb till maximal smak: det är den långa vilotiden och jästiden som gör brödet.

Jag satte surdegen i måndags kväll och rörde ihop degen på tisdag morgon. Under tisdagen gjorde jag små punktinsatser med att vika degen varje timme, sedan fick det jäsa under eftermiddagen och på kvällen bakade jag det i min gjutjärnsgryta. Locket hade plastknopp, så jag täckte grytan med en tallrik istället.

Jag använde grahamssurdeg som grund och sedan hälften rågmjöl och hälften vetemjöl special fullkorn. Degen fick jäsa i mjölad handduk i en skål i rumstemperatur knappt 5 timmar (Nästa gång ska jag testa att låta den jäsa i jordkällaren lite längre tid eller i kylskåpet under natten). Jag vände ner den färdigjästa degen i grytan och gjorde några snitt.

Klara fördelar:  Det behövs ingen knådning och det blir minimal disk. Brödet får fin form, rik smak och en härlig, lite seg, skorpa.
Färdigbakat i grytan
Härligt grovt bröd 

Inga kommentarer: