lördag 18 maj 2013

Brudklänningar under 100 år

Idag är det pingstafton, åtminstone förr en dag med stark bröllopstradition. En lämplig dag att öppna en utställning om brudklänningar. och det är just vad Enköpings museum gör!

Gunilla Edström har skrivit en intressant artikelserie i EP om brudklänningens historia och det är hon som tillsammans med museichef Linda Karlberg har arrangerat utställningen. Vi som bidragit genom att ställa ut våra klänningar var bjudna på VIP-afton med förhandsvisning och mingel igår kväll. Den brud vars härliga foto använts i affischen fanns också där.
VIP-kvällen på museet
Ett 40-tal brudklänningar fanns utställda, den äldsta från 1915. Alla välbevarade, oftast är brudklänningen bara använd en gång och sedan sparad längst in i garderoben.

Den äldsta och den nyaste på utställningen
Min brudklänning 
Min mor vävde tyget och min svägerska sydde klänningen till mitt bröllop 1971. Vi hade två små brudnäbbar, flickan hade en likadan klänning, även hon med klädda knappar på ärmarna. Den lilla väskan jag hade i samma tyg var också med på utställningen.

Till vänster om affischen ligger min väska
I ett bildspel fanns brudfoton arrangerade kronologiskt, även några bilder där bruden var klädd i svart, vilket var vanligt förr. Insprängt här och var i bildspelet fanns några skojiga citat som små minnesbilder från bröllopsdagen.
Från bildspelet: Jag som brud 1971

3 kommentarer:

annasaviga sa...

Jag har läst detta inlägg sp många gånger, men inte kommenterat fören nu. Villken otroligt vackar brudklänning och vad roligt att den nu visas upp igen. Med en mor som vävt och en svägerska som sytt, så måste det vara mykcet kärlek i klänningen.

IngridJ sa...

Tack för din kommentar! Det var roligt att se min egen klänning på utställningen. Den var annorlunda, väldigt stilren och det är klart många kärleksfulla slag och stygn.

Anonym sa...

Hej Ingrid!

Kul att du fortfarande bloggar. Kan inte påstå att bröllopsklänningar är mitt specialområde men fina är de. Per - Arne