måndag 19 augusti 2013

Några uppleverlser av arkitektur och konst i Norge

Jugendstilsenteret i Ålesund är inrymt i ett gammalt apotek med en bostad för apotekaren på andra våningen. Där lär man ut Ålesunds historia. Man kan ju undra varför stan har så enhetlig bebyggelse, men i museets tidsmaskin får man veta varför ...

Ålesund brann år 1904. Över 600 hus brann ner, men otroligt nog dog bara en person i branden. Det är på grund av branden som staden fått den vackra enhetliga jugendstilen. Återuppbyggnaden skedde under några få år av norska arkitekter som i sin utbildning utomlands kommit i kontakt med jugendstilen. I apotekarvåningen hänger en stor uppsättning foton tagna av en kvinnlig fotograf strax före branden.
Utsikt över centrala Ålesund från Aksla
Ett rum i apotekarbostaden med stiliga möbler och gyllenlädertapeter
Glasmålningar i jugendstil
Kubemuseet ligger i byggnaden intill Jugendmuseet. Där pågick en utställning med drottning Sonjas och två andra konstnärers grafiska blad, men det som fängslade mig mest var ett långt bord alldeles fullt av små dockhuvuden, en installation av Marianne Heske, som hon kallar Global Groove. Hon hade fått idén från en låda med dockhuvuden hon hittat på en loppis i Paris. Installationen består av 900 dockhuvuden. Konstnärer från olika delar av världen har fått bidra, vilket märks i varierande huvudform och ansiktsuttryck.
Marianne Heske: Global Groove
I Molde kan man ta båten ut till Hjertøya som förutom ett fiskemuseum också visar en utställning kring den tyske multikonstnären Kurt Schwitters. Han målade och skulpterade, men var också ordkonstnär. Hans konst är en sorts collageteknik. Ordet Merz är ett fragment från en text på ett flygblad Kommerz- und Privatbank.  Han tillbringade många somrar på denna ö utanför Molde.
Från Schwitter-utställningen på Hjertøya
Hjertøya med Schwitters konstverk till höger
Schwitters Merzbau - interiören konserveras på museum

Arnulf Øverlands Galleri ligger i Kristiansund. Där möttes vi av värdinnan Susy Polonio som bjöd oss på kaffe när vi kom in, blöta och frusna. Vi fick ett intressant samtal om konst, litteratur och Kristiansunds historia. På övervåningen finns en del målningar av Arnulf Øverland och på glasdörrar citat från hans dikter. En stridbar person både som målare och författare.



I Lillehammers konstmuseum pågick en utställning kallad Kvinnlige Pionerer. Vi hade förmånen att gå med en guide som förklarade och jämförde de olika konststilarna. Impressionisterna målade sina intryck vid en speciell tid på dagen för att få rätt ljus och skuggor och gärna ute i naturen. Tidigare ateljémålare  gjorde sina verk i ett sammanhang i sin ateljé och lade på ett lager fernissa när de var klara (vilket lett till ordet vernissage för tillfället då konstverket visas upp). Förutom att berätta om utställningen visade hon också några verk av Edvard Munch och några andra för mig okända norska målare. Munch räknas som expressionist, det är konstnärens känslor som uttrycks i verken.
Edvard Munch: Porträtt av Ida Roede
Utställningen visade åtta kvinnliga konstnärers verk, två från sekelskiftet (Kielland och Backer), tre modernister (Wankel, Keyser och Welhaven) och tre nu levande unga konstnärer (Konow Lund, Ulvin och Bowles). Att vara kvinnlig konstnär har alltid varit att kämpa mot gängse normer. Modernisterna hade nått framgång i Paris på 20-talet, men de hade svårt att bli tagna på allvar hemma i Norge, vilket ledde till att de senare anpassade sig till gängse stil.
Förutsättningarna har förändrats, men fortfarande kan det vara svårt att bli tagen på allvar. De nu levande konstnärerna pekar på problem med att nå ut med sin konst. Till exempel ropas detta ut av Lotte Konow Lund i en video You Ignore me. Linn Cecilie Ulvin och Vanna Bowles har arbetat tillsammans med installationen The Cabinet of Growth, där de kopplat ihop bildkonst och litteratur och gett det drag av naturvetenskap. Det växer otyglat utanför ramarna, ibland på ett ganska otäckt sätt, och som betraktare blir man definitivt berörd.

Några exempel på verk från de olika tidsepokerna: (Fler finns i den digitala katalogen)
Harriet Backer (1845-1932)
Läxförhör pågår - jag blev fängslad av ljus och skuggor i bilden
Ragnhild Kayser (1889-1943)
Bilden fick mig att tänka på kubister som Braque och Picasso


Två tavlor av Vanna Bowles  (f 1974)
Surrealistiskt växande, en protest mot förväntan att konst (speciellt kvinnlig) ska vara vacker?

Inga kommentarer: