fredag 9 augusti 2013

Ny stickning med norskt garn och lite annat textilt

På semesterresan i Norge besökte jag Rauma Ullvarefabrikk i Veblungsnes och köpte garn, dock inte ullgarn utan ett bomullsgarn, Petunia,  från Pt Design. Jag blev förtjust i ett mönster på en tunika . Garnet känns skönt att sticka med och jag har kommit en bit. 


De första varven stickades fram och tillbaka, ett bra sätt att slippa aviga varv, som det annars varit mycket av i början. Man syr ju lätt ihop den nedre delen senare.
Det ska bli många olika mönster i de fem olika färger jag valde ut. Lite spännande är det allt, hur det ska gå att sticka efter norska instruktioner. Diagram på de olika mönstren ska tolkas och där finns symboler jag inte är van vid. Och det är gott om förkortningar.

Det visade sig gå ganska bra att förstå den norska terminologin, men en del ord fick jag fundera över. Det började med rätstickning fram och tillbaka och det kallas för riller (spår). När jag förstod att kast betyder omslag, klarade jag meningen "På neste p slippes alla kastene av p uten å strikke dem"  vilket gav ett fint hålmönster. p betyder tydligen både sticka (pinne) och varv.
Det varv jag nyss börjat på ska ge ett stjärnmönster. Instruktionen lyder:
Strikk 3 vridd r sm uten å slippe m av p, 1 kast, og 3 vridd r sm igjen, slipp m av venstre p, 1 vr
Hoppas jag tolkat det här rätt:
Klicka på länken så ser du hur tunikan ska se ut när den är klar! Visst blir den fin?

En annan sak: Varje gång jag ska börja på ett nystan nuförtiden blir jag fundersam: förr var det lätt att hitta en tråd inifrån, men så är det inte numera, undrar varför? 

Rauma Ullvarefabrikk ligger nära Åndalsnes och det gör även Konfeksjonsmuseet, f d Oddfred Tokles konfeksjonsfabrikk i Isfjorden. Fabriken har varit i bruk fram till 1982 men är nu museum. Tyvärr kom vi dit den 1 aug, och då var deras sommaröppet slut. Man kunde kika in genom fönstret i alla fall, Husqvarna- och Singer-maskiner, tygstycken och modeller att klippa efter låg där, som om de anställda bara gått på kafferast. Länet Romsdal kallades förr "Norges kleskammer"; på 50-talet var mer än hälften av de yrkesverksamma inom klädindustrin.
Konfeksjonsmuseet
Bild tagen genom fönstret
Ibland är man sugen på att sticka, har garn, men vet inte vad man ska göra. Så kanske det var för några Lillehammerbor? I alla fall var en rad med träd utanför Lillehammers Kunstmuseum försedda med "benvärmare", läckert, eller hur?

2 kommentarer:

bbk sa...

Vilken fin tunika! Och inte så många upprepningar, så efter varje avsnitt väntar ett nytt mönster. Lycka till och en trevlig fortsättning på sommaren!

IngridJ sa...

Tack! Ja det är roligt med varierande mönster. Svårt lägga ifrån sig stickningen ... måste se hur nästa avsnitt blir.