onsdag 5 februari 2014

Pavén är klar - inget hastbröd precis!

Enkelt recept: bara mjöl, vatten, surdeg och salt ... det som är speciellt är vila och åter vila!  Pavé är ett franskt ord som betyder gatsten, det syftar på att brödets form ska vara kubisk, men den franske bagaren Sebastian Boudét tycker att smaken passar bättre ihop med en lite rundare form.
Att göra pavén tar tre dagar, men som jag skrivit tidigare om surdegsbakning, det är inte lång tid man jobbar aktivt med degen. I det här fallet står degen i kylen 24 timmar två gånger om!

Jag lånade Sebastians bok Den franske bagaren på biblioteket. Den har många härliga recept och vackra inspirerande bilder. Just detta receptet hittade jag också när jag googlade på ordet pavé, så länken ger dig receptet direkt.

Vetemjöl special med fullkorn samt grovt rågmjöl
ger det här mörka brödet.
Jag blev väldigt inspirerad av det här brödbaket. Så nu har jag har återigen plockat fram och matat surdegsgrund och vägt upp ingredienser för att göra samma bröd med durumvete i stället för rågmjöl. Nu är det onsdag kväll - det blir alltså provsmakning på lördagkväll! 

För närvarande är Sebastian inte aktiv med sin blogg Brödpassion, men där finns mycket att ta del av ändå, t ex den här filmen om hur han gör sin pavé, i det här fallet en durumpavé
Jag är inte lika snitsig som Sebastian (inte än i alla fall)  men degen blev riktigt härlig att jobba med. Eftersom jag bara har en plastlåda (köpt på Ikea), bäddade jag in degen i en bakduk först. 

Det finns mycket att läsa i Sebastians bok om surdegsbakning ur olika aspekter: den filosofiska - den kulinariska - den hållbara - den hälsosamma. Surdegsjäsning tar tid och tid ger smak (jämför med vin och ost!). Han skriver att när hans väckarklocka ringer på morgonen, är degen som stått och jäst under natten det första han tänker på. Jag får väl passa mig så det inte går så långt ...

1 kommentar:

IngridJ sa...

Även durumpavén blev lyckad! Mycket smakrik!