onsdag 26 februari 2014

Fotografiska var värt ett besök


Ibland blir man positivt överraskad. Som i söndags när jag blev övertalad att följa med till Fotografiska.

Den mest intressanta utställningen var bilder av fotografen Elliott Erwitt, svartvita bilder på situationer i vardagen, ofta med humor.
Han fotograferar helst hundar. "Det bästa med hundar är att de finns överallt, de är sympatiska, de klagar aldrig och ber aldrig om en kopia"

Jag tittade också på Julia Fullerton-Battens bilder som var desto mer kolorerade och overkliga. De kändes kalla, flera beskrev en kylig mor-dotter-relation. Det jag däremot uppskattade var hennes serie av vackra porträtt, där några blinda personer valt miljö att bli fotograferade i och berättade om vad blindheten betydde i deras liv. Någon var blind från födelsen och visste inget annat, någon hade blivit blind i 20-årsåldern och var mycket nyfiken på hur han själv och studiekamraterna såg ut nu 40 år senare. Intressant ämne eftersom synsinnet måste vara det viktigaste för en fotograf. Hur annorlunda skulle inte livet bli för en fotograf om hon miste sin syn? Budskapet bilderna förmedlar är vikten av att göra det bästa av de förutsättningar man har.

Mitt första besök på Fotografiska var givande. Jag slogs också av att det var massor av besökare där. Det är ju ett relativt nytt museum (invigt 2010) som skryter med att inte vara ett vanligt museum. 500 000 besökare om året enligt hemsidan. Kolla museets logga! Jag har tidigare bara sett den som en stjärna, men det är ju faktiskt ett antal F fiffigt sammanfogade.

Och utsikten från deras café är fantastisk!


Inga kommentarer: