tisdag 19 juli 2022

Sommarjumpern klar!

Den brittiska värmeböljan är visst på väg hit. Och då sitter väl den här tunna jumpern i bomull och lin fint.

Foto: Susanne Ejner

Jag ser i bloggen att jag började redan i februari. Då beskrev jag den annorlunda sticktekniken "Muslinger".  Det rekommenderades i boken att man kopierade mönstret, klippte ut och tejpade ihop fram- och bakstycke. Så här såg mitt schema ut:


Musling nr 1 ligger längst ner på framstycket och den sista musling 124 längst upp till höger på bakstycket. 

Varje musling startar med 31 maskor och minskningar görs för varje varv tills toppmaskan återstår och sätts på en säkerhetsnål. Man har alltså aldrig mer än 31 maskor på stickan. Rolig teknik!

När jag gjort 124 muslinger återstod väldigt lite efterarbete: enbart att sy ihop vid axlarna och sticka kanter. Jag tänkte redan från början sticka kanter och några slumpvis lagda muslinger i det ljusblåa garnet. Och så blev det!

Än en gång stort tack till Louise och Agneta för garnet jag fick!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerende at du lager dette fine handarbeid! Skulle gjerne hatt større bilde.. så jeg hadde fått sett ordentlig!

IngridJ sa...

Nu ligger en större bild på jumpern längst ner i inlägget!