fredag 10 augusti 2012

Nu kan jag sticka näverstickning ...och det blev en väska!

Jag har sett intressanta stickningar med s k näverstickning (bra ord, för det ser precis ut som flätad näver). I väntan på att köpa garn till en sjal ville jag testa tekniken. Jag hittade en beskrivning på en blogg (Sticka - på landet, tack Annika) och där fanns ju både bilder och text.
Men det var inte så lätt, trots att det bara handlar om att sticka räta och aviga maskor. Det gick så lätt i början, men sen ...? När jag skulle vidare in på en ny omgång rutor förstod jag inte var de nya maskorna skulle tas upp och vilka maskor som skulle tas ihop. Men trägen vinner: efter ett tag fick jag rutorna att luta som de skulle!
Jag tyckte det var lättast att ta en vanlig strumpsticka till hjälp för att plocka upp nya maskor. Vartannat varv plockas nya maskor upp på avigan.
Jag tog några bilder som kanske kan vara till hjälp som komplement till Annikas beskrivning.
1: Åtta nya maskor på rätsidan på en extra sticka

2: De åtta maskorna har stickats och på nästa räta varv stickas 
sista maskan ihop med den närmaste i förra rutan

3: Sista hoptagningen, den röda rutan är fri.

4: Här blev jag vilse. En ny omgång rutor ska påbörjas, hur? 

5: Jag vände stickningen och plockade upp åtta maskor

6. Dessa maskor stickas avigt

7: Sista maskan stickas  avigt  ihop med förra rutans närmaste maska 

8: Här växer den nya rutan fram.

9: Så här ser det ut efter några rutvarv!
Eftersom det sen blev så snyggt fick jag idén att använda den till en liten väska, fodrade den och försåg den med ett virkat band. Visst är det snyggt!

3 kommentarer:

Annika Odelstav sa...

Visst blev den fin! Kul att du fick till det, när man väl gjort det en gång är det ju inte så svårt men det kan minsann vara knepigt innan dess!

Anonym sa...

Hej! Roligt att det gick så bra för dig! Jag håller på att sticka en filt, och nu är jag på sista varvet. Tänkte höra hur man gör avmaskningen.? Hälsning Birgitta

IngridJ sa...

Hej Birgitta!
Oj det är så länge sedan att jag inte inte minns. Men det ser ut som att jag avmaskat på vanligt sätt och sedan virkat längs kanten.
Du får prova dig fram.
/Ingrid