söndag 4 november 2012

Att baka är roligt - och det finns alltid mer att lära

Degen färdigjäst i jäslådan
Mina surdegar från slutet av augusti är i prima form, de står i kylen i två burkar och jag matar dem ett par gånger i veckan.

I mitt tidigare inlägg om surdegsbakning rekommenderade jag Hélene Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri, som jag hittat på biblioteket. Nu har jag faktiskt köpt boken, för att kunna prova många recept och ta del av all hennes klokskap när det gäller bakning.

I brödet jag bakade till helgen (Brunkans ljusa, sid 48 i boken) ingår både vetesurdeg och rågsurdeg (och 5 g jäst). Det bakas på vetemjöl med högt proteininnehåll (jag tog Kungsängens Vinjett).

Det var första gången jag testade den jäslåda jag fått tips om i boken, en IKEA-plastlåda med lock. Den heter Samla och är
39 ˟ 28 ˟ 14 cm.

Färdiggräddade bröd
Brunkans ljusa
Degen fick jäsa i lådan i kylen över natten. På morgonen hällde jag försiktigt ut degen på bakbordet och skar med vass kniv på längden. Resultatet efter 35 minuter i ugnen: Ett mycket gott ljust bröd att bjuda nybakat till frukost.


En riktig höjdare i boken när det gäller mörka bröd är Solros-och tranbärsbröd (sid 40) med massor av hela frön, ett "magjobbarbröd". Men det måste man låta ligga och mogna en dag innan man provsmakar!


Inga kommentarer: