fredag 23 november 2012

Politiker reser också till Burma

Samtidigt som jag var i Burma (Myanmar) besöktes landet av både Fredrik Reinfeldt och Barack Obama.
Det pågår reformer i landet och demokratiska länder vill förstås stötta den utvecklingen.

Jag vet inte hur mycket detta tagits upp i svensk massmedia, men jag hittade Obamas tal på Youtube. Han hälsade studenterna vid universitetet i Yangon (Rangoon) med Hej och avslutade med Tack på burmesiska, de två ord jag faktiskt också lärde mig. Lyssna på talet om du inte redan hört det!

Obama talade om vikten av frihet - de som sitter fängslade för sina åsikter måste friges, de etniska konflikterna måste få en lösning - några steg mot demokrati har tagits men åtskilligt mer måste göras.


I slutet av filmen syns oppositionsledaren Aung San Suu Kyi som suttit i husarrest i över 15 år, men nu sitter i parlamentet. Här är mötet mellan dem i hennes hus i Yangon.


Porten till hennes hus såg jag. Överst sitter porträttet av hennes far, Aung San, som betraktas som grundare av det moderna Burma, men mördades några månader innan landet blev självständigt.
Porten till Aung San Suu Kyis bostad
Aung San Suu Kyi växte upp i det hus som nu är museum. Hennes mor hette Khin Kyi. Namnet betyder "Aung Sans gåva till Kyi".
General Aung Sans hem, numera museum
Jag läste Jesper Bengtssons bok En kamp för frihet på den långa flygresan till och från Burma. Boken ger ett fint porträtt av denna enastående kvinna som ibland kallas "Järnfjärilen": hon ser tunn och bräcklig ut men står rakryggad och stark.





Här nedan finns en tidslinje över politiska händelser i Burma:

Inga kommentarer: