söndag 25 november 2012

Vackra skrivtecken i burmesiskan

Det burmesiska språket hör till tibeto-burmanska språkgruppen. Det är det officiella språket i Burma, men de olika minoriteterna har egna språk. De sirliga runda tecknen ger ett vackert mönster.


Jag köpte en tröja med de olika alfabetiska tecknen. På ryggen står (enligt guiden i Mandalay) "Minne från Inle Lake"

Jag lärde mig att säga Hej och Tack på burmesiska, längre kom jag inte.



Siffrorna är lite lättare att lära sig. De ser ut så här:

Jag tränade genom att läsa på bilarnas registreringsskyltar då och då.

När jag nu sökte mer information om språket hittade jag Anoo Niskanens blogg Setwe. Rekommenderas!

Ett språkligt fenomen är att landet och många orter har dubbla namn. Landet kallas både Burma och Myanmar. När vi reste runt använde vår reseledare namnen omväxlande. Anoo föredrar Myanmar och förklarar varför under rubriken Burma eller Myanmar? Längre ner på den sidan kan du studera den burmesiska skriften på självständighetsmonumentet i Yangon/Rangoon, som var huvudstad fram till 2005.

Inga kommentarer: