tisdag 1 september 2015

Kaffefestival!

Man kan tydligen ordna festivaler om allt: musikfestivaler av alla de slag (körfestival, visfestival, kyrkomusikfestival ...) har jag varit på, likaså syfestival och nu var det alltså dags för kaffefestival. Alla festivaler har väl något nördigt över sig, tycker man som utomstående i alla fall, och nog var det nördigt här. Att brygga kaffe är väl löjligt att göra workshops omkring? Men faktum är att jag hade en riktigt rolig dag och lärde mig en hel del. Kaffe är inte bara kaffe ... det finns mycket att fundera kring. Det går ju trender i allt och nu är det tydligen kaffe som gäller. En kafferevolution drar genom landet!

Kan undra hur mycket kaffe som gick åt under de tre dagar som festivalen pågick. Det är andra gången man anordnar en kaffefestival på Södra teatern i Stockholm med kafferosteriet Johan&Nyström som medarrangör och de stod för allt kaffe. 

Festivalen var "mjölkfri", tydligen är oatly (havredryck) på modet. Jag fattar inte poängen med det, bra för den som är laktosintolerant, men annars? Men cappuccinon var väldigt god, speciellt gillade jag den som var gjord på bönan Verde.

Man fick provsmaka en uppsjö av kaffesorter, jag hade ingen aning om att det fanns så många varianter. Olika bönor, olika rostningar, olika bryggprocesser, bryggkaffe, cappuccino och espresso, även iskallt kaffe. Det var långt ifrån allt som föll mig på läppen. Jag är nog konservativ när det gäller hur kaffe ska smaka. Allför ljusrostat eller alltför fruktigt var inte kaffe för mig, inte heller iskaffevarianten, fast det var en varm dag.

I olika workshops fick man lära sig bästa sättet att brygga kaffe för hand och även att laga espresso i en proffsig maskin. Man kunde prova på att rosta kaffebönor själv ute på terrassen. Långsam rostning gör att mer smak utvinns ur bönan.
Kafferostning i stekpanna

På festivalen fick jag klart för mig en barista ska vara man, helst med ett rejält skägg och gärna tatueringar. Min man har inga tatueringar (tack och lov!) men klarade galant att göra espresso i en proffsmaskin.


Ingemar lagar espresso som ett proffs
Att kaffebönan är ett bär på kaffebusken visste jag förstås, men på festivalen fick jag lära mig lite mer. För bättre kvalitet handplockas bären när de är helt mogna. Sedan kan de torkas på olika sätt: soltorkas direkt eller efter att man tagit bort skal och fruktkött eller efter tvättning. Torkningssättet påverkar smaken. Det finns ett sött skikt kring bönan, vid tvättning försvinner detta. Sedan kan bönan rostas olika mycket och olika snabbt och malas olika fint. De olika processerna kräver olika mycket hantverksprocesser och man kan också fundera över hur de påverkar miljön. Och så måste ju kaffeodlarna få skäligt betalt och drägliga arbetsförhållanden.

Bagaren Sebastian Boudet medverkade också tillsammans med Johan Damgaard från Johan&Nyström i en föreläsning. Både kaffe och bröd är basvaror - därför var det en bra idé att koppla ihop dessa personer, båda förkämpar för naturliga råvaror och god miljö i framställningen från böna till kopp respektive från ax till kaka.

Jag läser Sebastians blogg och har tagit del av hans Brödmanifest. Hans kärlek till det enkla brödet gjort på mjöl, vatten och havssalt med en frisk surdeg som grund, går inte att ta miste på. Långsam jäsning gör att mer smak utvecklas. Men att få tag på ett bra mjöl utan tillsatser som t ex askorbinsyra, är inte så lätt för en hemmabagare. (Askorbinsyra är ju bara C-vitamin, så strunt samma tycker jag.) Bakar man sitt bröd själv har man ju bra koll på vad det innehåller.
Sebastian Boudet




När COOP hade sin blåvita serie på 80-talet fanns möjligheten att köpa kaffet KAFFE. Inget om hur bönorna odlats eller hur kaffet framställts. Enkelt men det är kanske inte så vi vill ha det. Undrar om Sebastian vet att det också fanns limpan LIMPA?





Ett par mer udda inslag på festivalen:
En ljudinstallation av hela espresso-processen, en kul idé, det är mycket oväsen som en barista måste stå ut med. Och en konstnär som målade med kaffe!
James Brewster fångar ljudet med
kontaktmikrofoner på kaffemaskinen

Camia PIA Pettersson och
hennes kaffetavlor
Patrik Rolf Karlsson föreläser
Visst har han rätt: Det finns inget perfekt kaffe. När vi kom hem läste jag på de kaffeförpackningar vi kör med. Arvid Nordqvists Gran Dia fortsätter att vara vår favorit när vi använder kaffebryggaren. Däremot kan jag tänka mig att variera bönorna till espresson.  

Inga kommentarer: