lördag 6 april 2013

Baka bröd i träram

Tänk så mycket idéer jag fick den dagen på Brunkebergs bageri. Ett av recepten i Helénes brödbok heter Grovt rambröd. Tack vare en händig man och 49 kr för träbitar och vinkeljärn på brädgården har jag nu kunnat göra första baket i en träram.

 
Lite speciellt med det här brödet är att det innehåller rågkross blötlagda i kaffe, och jag har använt flytande mörk malt istället för sirap. Jag köpte en mugg malt på ett bageri. De fyra bullarna jäste i ramen på en plåt i kylskåpet över natten. 
I detta recept (och många andra) står att man ska hälla en kopp vatten på en föruppvärmd plåt längst ner i ugnen. Jag tycker det är lättare att slänga in några iskuber. 
Så här ser brödet ut. Det blev underbart gott, tyvärr kan jag inte bifoga smakprov. 

Inga kommentarer: