måndag 11 februari 2013

Bra tips vid bakning

Jag lärde mig några saker på Brödfestivalen förra söndagen. Nu var det dags att testa!

Jag bakade gifflar med mitt vanliga recept. Jag använde Kungsörnens Vinjett som vanligt. Mjöl-kvalitén är viktig! Hemgjord mandelmassa som fyllning.
Det jag ändrade på nu var två saker:

  • degvätskans temperatur:  inte 37° som det står i mitt (och många andra) recept, utan bara 28°. Enligt Jan Hedh är den idealiska degtemperaturen 24° - 28°, när man knådar i köksmaskin.
    Om man bakar för hand kan man behöva ha lite högre temperatur,   för då är det lättare att knåda degen. Men det är inget magiskt med just 37°.
  • när degen skulle jäsas täckte jag bunken med plast i stället för bakduk. En duk släpper igenom luft och degen torkar på ytan. Degen fick jäsa till dubbel storlek (som vanligt). Nu tog det lite längre tid på grund av den lägre degtemperaturen.
För övrigt gjorde jag som vanligt. Resultatet brukar bli bra, men blev faktiskt ännu bättre nu. Fluffiga, mycket smakrika gifflar!
Eftersom jag gjorde två förändringar vet jag inte vad som var viktigast. Jag borde bara ändrat en faktor åt gången (som man gör i en naturvetenskaplig undersökning) och hållit allt annat konstant. Men det kändes mer rationellt att ändra båda.

Jag fick också tipset att torka surdeg att ha i reserv och lättare kunna dela med sig av. Jag smetade ut rågsurdegsgrund på plastfolie, efter två dagar hade den torkat och kunde brytas och smulas itu. När jag sen vill använda den, ska jag bara lösa upp den i varmt vatten och sedan mata den som vanligt med rågmjöl och vatten.  
Surdegsgrund utbredd på plastfolie
Surdegspulver
Just nu ligger vetesurdegsgrund på tork på samma sätt. Det är roligt att experimentera! 

Inga kommentarer: