tisdag 26 februari 2013

Radiokören (och hela körsverige) minns Eric Ericson

Vi har abonnemang på körkonserterna i Berwaldhallen.och i lördags var det dags igen.
Konserten med titel Speglingar - De svävande inleddes med en tyst minut. Den store körprofilen Eric Ericson har avlidit. Hans betydelse för svenskt körliv var enorm. A cappella-sången fick ett erkännande. Mycket reportoar som tidigare var okänd för svenska körer kom fram. Svenska kompositörer skrev ny musik för hans körer.

Det blev verkligen en fantastisk konsert och Eric Ericsons ande svävade över Berwaldhallen. Lars Gustafsson hade valt väl passande texter och Terés Löf spelade ett par pianostycken från Messiaens Catalogue d'Oiseaux (Fågelkatalog). Programmet var bestämt långt tidigare, men lämpade sig synnerligen väl som en minneskonsert. Av körstyckena tyckte jag allra bäst om Frank Martins Songs of Ariel och Alban Bergs Die Nachtigall som jag aldrig hört med kör förut (bara som solosång).  
Före konserten träffade jag en kvinna, som stolt berättade att hon var gudmor till Tina Andersson, vars verk fick svenskt uruppförande. Jag såg henne efteråt också, möjligen ännu mera stolt. Stycket hette The Angel och  hade vunnit pris i Abbey Road Studios tävling. Priset var att få verket inspelat där. Det var mycket skirt med ljusa svävande klanger. I programbladet beskrev kompositören att hon i sitt verk vill försöka föreställa sig universums oändlighet och komplexitet.
Hela konserten sänds i P2 i morgon onsdag 27/2.

Igår kväll sändes ett tre timmar långt minnesprogram i radio, om du missade det kan du lyssna här. Körledare och körsångare samtalar och väljer bland musik som Eric Ericson framfört under sin långa körledargärning. Programmet börjar och slutar med välkänd svensk körlyrik med mycket annan vacker musik däremellan, en pärla jag hittade var Liberté av Poulenc (vid ca 1:51)
Lyssna: P2 Live : Vi minns Eric Ericson 20130225 19:03
Jag har träffat Eric Ericson på ett körledarseminarium, jag minns inte exakt i vilket sammanhang (kyrkokantorkursen 1976?), men jag minns hans fantastiska sätt att lyfta sopranstämman över höga toner så att det kändes lätt som en plätt.

Inga kommentarer: