lördag 16 februari 2013

Syfestival på Stockholmsmässan

Jag har besökt helgens syfestival och precis som i höstas blivit inspirerad. Otroligt vilken kreativitet som flödar inom handarbetsvärlden!
En teknik som fanns mycket av var quiltning (lappteknik). Bilderna visar delar av ett konstverk, där varje lokalgrupp bidragit med en ruta. Mycket vackert!

Högst upp på raden näst längst till höger syns
Håbo Quiltgilles ruta
med motivet Skokloster slott
Något annat som var nytt för mig var nålfiltning. Jag såg en hel vägg med "pepparkaksmått", men det visade sig vara modeller för att nålfilta. Jag skaffade mig den enkla utrustningen: filtnålar, ett litet skumgummiunderlägg, färgade ulltussar. Nålen har hullingar som gör att ullen tovas ihop, när man sticker i den många gånger. När jag kom hem tog jag fram min form till pepparkakshjärtan och filtade snabbt och enkelt lila hjärtan på mina tovade vantar.



Inga kommentarer: