onsdag 13 februari 2013

Dubbelstickning - roligt sätt att sticka!

Jag såg att Maria stickat så kallad dubbelstickning och blev intresserad. Hur gör man?
Bra att youtube finns!


Det ser lätt ut, eller hur? Ena tråden kring pekfingret och sticka rätt, den andra kring långfingret och sticka avigt. Men det gick trögt i början. Svårt få in rätta greppet, Pekfingret vill hela tiden "hjälpa till".
Här är resultatet av mitt första försök.

Blåa sidan

Gråa sidan (med några stickfel)
Närbild blåa sidan
Närbild, gråa sidan
Visst blev det några fel, de uppkom när jag gick ifrån för att fika (den blå tråden syns igenom). Kanske är det lättare med rundstickning, då slipper man släppa greppet och vända.  Man ska ha större konstrast på färgerna, då blir det snyggare. Nästa steg är att göra mönster som på videon och som Maria också gjort. Men alla är barn i början ...

Resultatet av mitt första försök kan bli en tjock bra grytlapp!
Katrina Lodén som gjort videon har en blogg med mycket om dubbelstickning, som rekommenderas!

3 kommentarer:

annasaviga sa...

Jag är också sugen på dubbelstickning, men drar mig lite, då jag fått för mig att uppläggningen är krånglig. Annars är det ju ett supersmart sätt att få varmare mössor och vantar. Fint blir det ju med.

IngridJ sa...

Du ska absolut testa, det är skoj och det blir härligt tjockt, säkert lyckat till en mössa. Jag la upp dubbelt antal maskor i samma färg.

Katrina sa...

Hejsan! Ville bara säga att jag har flyttat all information från bloggen (och stängt den) till en ny fin hemsida istället!
http://designkatrina.se/dubbelsticka.html.
Detta för att jag inte hann med bloggen och det är inte nödvändigt med en blogg när en hemsida funkar också.
Jobba på med dubbelstickningen! :-)