lördag 9 februari 2013

Har du läst något av Mo Yan?

Jag har tagit mig igenom Ximen Nao och hans sju liv av nobelpristagaren Mo Yan. En bok på över 600 sidor tar lite tid. Den kunde nog kortats ner till hälften, tycker jag, utan att man förlorat på det. Men jag måste beundra författarens sätt att berätta skrönor så detaljrikt och fullt av bildspråk. Han har ett mycket grovkornigt och målande språk, man till och med känner hur det luktar och smakar.

Godsherren Ximen Nao återföds som olika husdjur i sin egen familj, men har kvar sitt förstånd som människa. Djurens olika personligheter kommer fram på ett humoristiskt sätt. Man märker hur livet utvecklas i Gaumi, den del av Kina, där författaren kommer ifrån. Det händer mycket i Kina på 50 år av jordbruksreformer och modernisering av samhället. Berättelsen myllrar av folk, tur att det finns en förteckning på personerna och deras släktförhållanden, som man kan kolla på ibland. Mo Yan dyker själv upp som en person i romanen och beskrivs med härlig självironi. Ibland citeras avsnitt från andra böcker han skrivit.

Jag föredrar annars böcker med vackert språk, att njuta av, där författaren, gärna med få ord, får läsaren att själv skapa bilder i fantasin.

Har du läst denna eller någon annan roman av Mo Yan? Hoppas du vill skriva vad du tyckte i en kommentar!

2 kommentarer:

Annika Odelstav sa...

Hejsan! Jag har läst den och tyckte som du att den kunde bearbetats och kortats lite. Jag tycker Vitlöksballaderna är hans bästa av de som kommit ut på svenska, men även Det röda fältet är bra. Just nu läser jag Mo Yan på engelska och på kinesiska, det senare är klart intressant men lite svårt.

IngridJ sa...

Ja nu minns jag att du var en riktig Mo Yan-läsare till och med på kinesiska. När du skriver så får jag lust att läsa Vitlöksballaderna. Jag har den, så det är bara att sätta igång. Men på svenska ...