Visst blir man överväldigad av både mängd och format: 230 verk, de största över 3 meter höga. Hilma af Klint har lämnat efter sig ett mycket genomtänkt arbete, inte enstaka tavlor utan hela serier. En orsak till att vi kan få se verken är att hon i sitt testamente påbjöd att de abstrakta verken inte fick visas förrän tidigast 20 år efter hennes död.
![]() |
Serien De tio största, 1907 Barnaåldern, nr 1-2 Ynglingaåldern, nr 3-4 Mannaåldern, nr 5-8 |
![]() |
Ålderdomen, nr 9-10 |
![]() |
Vårlandskap - motiv från Lommabukten, 1892 |
Men redan 1906 började hon med det abstrakta måleriet. Intresset för andliga strömningar och nyfikenhet inför nya naturvetenskapliga upptäckter avspeglar sig i hennes målningar. Spiritistiska seanser i gruppen De fem, kontakt med Rudolf Steiner och hans antroposofi och studier av olika religioner påverkade henne såväl som upptäckten av röntgenstrålning, elektromagnetiska vågor för radiokommunikation och tidens nya kunskaper om evolution och materiens uppbyggnad. Det finns mer i livet än det vi kan se och ta på.
Det finns också kristna symboler i hennes senare verk. En serie heter Duvan, den fågel som är symbol för den helige ande och kärlek. Tittar man noga på bilden nedan ser man den heliga familjen inne i duvan.
![]() |
Duvan, nr 5, 1915 |
![]() |
Detalj av Duvan, nr 5, 1915 |
I ett rum med svarta väggar hänger Altarbilder, en triptyk som imponerar i färger och geometriska former. Denna serie känns som kronan på verket.
![]() |
Altarbild , nr 1, 1915 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar