fredag 14 september 2012

En sublim vitamininjektion

Så skrev regissören Knut Hendriksen om Rossinis musik. Jag har sett Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan. Sprudlande musik är det förstås, lägg till humoristiska sångare som Malena Ernman och Ola Eliasson och du förstår. Malena Ernman har jag hört ett flertal gånger i olika roller. Ola Eliassons Figaro fick jag ett smakprov på vid konserten på Vitabergsparken för några veckor sedan.

Jag satt på tredje raden på Operan, bra plats för att få överblick, men lite av detaljerna missade jag för kikaren låg kvar hemma. Med den hade jag kunnat se mer av sångarnas mimik. De 4 betjänterna var härligt spexiga, de fick mig att tänka på Bröderna Marx.


Jag har sett operan en gång förut (1980), hittade ett programblad där jag såg att den spelades med Britt Marie Aruhn som Rosina och Håkan Hagegård som Figaro. Säkert en bra föreställning även den, men minnet sviker mig.
I programbladet från den uppsättningen, som hade premiär 1977, fanns mycket att läsa om Rossini, t ex att han var väldigt glad i mat, och att han komponerade otroligt snabbt. Han lär ha sagt att bästa sättet att komponera en bra uvertyr är att invänta sena eftermiddagen på premiärdagen. Där gjordes också reklam för föreningen Rossinis Vänner i Sverige, som grundades 1953. Föreningen finns inte längre, den lades ner vid 50-årsjubiléet 2003, då syftet "att återuppväcka Rossinis musik är nått med råge".

1 kommentar:

IngridJ sa...

I går kväll såg jag samma opera på TV från Metropolitan. Peter Mattei sjöng Figaro med den äran. Opera på TV ger möjlighet att se sångarnas mimik, och det var härligt i denna operan. Denna uppsättningens doktor Bartolo var helt fantastisk!
Operan ligger på SVT Play:
http://www.svtplay.se/video/304758/peter-mattei-ar-barberaren-i-sevilla