måndag 22 oktober 2012

Att visa det man inte kan se ...

... det är vad man vill göra på Norrköpings Visualiseringscenter C. Mycket är möjligt med dagens teknik.

Där finns t ex ett virtuellt obduktionsbord.
Skelettet av en björn 
Man kan rotera, förstora och snitta i en kropp genom att dra med fingrarna över en stor bordsskärm för att t ex studera frakturer.

Här nedan visar man och förklarar tekniken med att använda datortomografi och magnetkamera i kombination. Med datortomografi ser man skelett och med magnetkamera mjukdelar och inre organ, allt tredimensionellt.

Jag tänkte medan jag stod där och studerade olika delar av kroppen, att något motsvarande hade jag aldrig klarat av att se i verkligheten. Detta nämns också i filmen som en stor fördel vid läkarutbildning. Man kan dessutom få mer information på det här sättet.

Några andra intressanta stationer:
  • bygga molekyler i 3D utrustad med stereoglasögon. När atomerna bands till varann kändes det i armarna, dubbelbindningar kändes mer än enkelbindningar.
  • studera vädret genom satellitbilder över Europa timme för timme bakåt. Det syntes att det varit ganska glest med soliga klara dagar. 
  • härma ansiktsuttryck: En "digital person" härmar mig när jag gör olika miner.  

Jag bygger molekyler
Datorn imiterar min mimik
(den röda figuren uppe till vänster är jag)


Centret ligger i Norrköpings industrilandskap i vackra nyrenoverade byggnader.

Just nu firade man även att Alfons-figuren fyller 40 år. Men det passar bättre för den yngre publiken.

Inga kommentarer: