tisdag 2 oktober 2012

Bokmässan - ett hav av böcker och folk!

Massor med folk, fyllda garderober, kö till toaletten, kö till lunchen ... men annars jättebra!
Att gå runt och kolla i utställningen, upptäcka litterära kändisar, lyssna på seminarier och intervjuer, härligt!
Jag har alltid varit sugen på att komma till Bokmässan i Göteborg och i år blev det möjligt. Jag var där på lördagen. Mässan pågick 4 dagar och hade över 90 000 besökare, varav 28765 på lördagen!

Anne B Ragde signerar böcker. 
Seminariet Norge på 1960-talet - en idyll? med Anne B Ragde var intressant. Hon blev intervjuad angående boken Jag ska göra dig så lycklig. Jag har läst boken och skrivit om den i bloggen tidigare. Det var intressant att träffa författaren och höra henne berätta om sitt skrivande. Efter att ha haft helt andra drömmar om kommande yrkesliv (först pilot och senare djurvårdare) blev hon en författare som hittills gett ut hela 49 böcker översatta till 22 språk! Inte visste jag att hon var så stor! Jag upptäckte henne tack vare TV-serien om bröderna på en norsk släktgård,  byggd på tre böcker, varav den första heter Berlinerpopplarna. 
På seminariet berättade hon hur hennes fantasi kan löpa amok: om hon hör två personer sitta och prata på ett café, ser hon i fantasin varje persons liv. På promenad utanför ett hyreshus skymtar hon något i de upplysta fönstren och får stoff till en roman.
Den egna bok Anne B Ragde själv rankar högst är Arseniktornet, som är en berättelse om tre generationers kvinnor: det är sin mammas släkthistoria hon berättar.

Margot Wallström och Bengt Ohlsson 

Jag lyssnade också på en utfrågning av Margot Wallström och Bengt Ohlsson i Värmlandsmontern om den nyss utkomna biografin Margot. En förhållandevis kort biografi, som var slutsåld på lördagen. Många skriver sin biografi själv, men då skulle den här boken aldrig kommit till. Berättelsen vinner på att den passerar en lyssnare, menar Bengt Ohlsson. Men det är viktigt att ha ett gott förtroende för varandra och det kräver mycket gemensam tid. Vi fick veta lite om hur arbetet gått till, hur han följt med henne på jobbet i New York och till barndomens Västerbotten och familjen i Värmland. Jag har läst böcker av Bengt Ohlsson förut och den här måste också läsas!

På väg tillbaka till Centralen fick vi åka en gammal spårvagn från 1953, en charmig vagn med dito konduktör i mössa längst bak. Det är spårvagnssällskapet Ringlinien som driver verksamheten ideellt. Det blev en trevlig avslutning på Göteborgsbesöket.

Du undrar kanske om jag köpte några böcker?
Ja, jag kom hem med en bok av Björn Ådahl: Annorlunda, eller hur? med underrubriken Några östasiatiska röster, och dessutom en påse skrädmjöl av rostat havre från Stöpafors kvarn som jag köpte i förlaget oppenheims monter.

Glömde skriva att jag tog lotter i Amnesty-montern, och hade turen att få välja en vinst i deras hylla med äldre böcker. Jag valde Födelsedagen av Ulla Isaksson. Titeln passade utmärkt, eftersom jag själv hade födelsedag i fredags.

Inga kommentarer: