söndag 21 oktober 2012

Syfestivalen - ett eldorado för handarbetsintresserade

Mässan för kreativa sinnen! står det på mässguiden och det stämmer bra! Jag var på Syfestivalen i Älvsjö på fredagen och där var många besökare, mest kvinnor förstås, men det fanns en del män också.

På sid 3 i mässguiden skriver projektledaren Fia Ekenberg en hel lista med positiva effekter som stickning (och andra former av handarbete) har på hälsan. Några exempel:

  • minskar högt blodtryck
  • lindrar stress
  • håller värkande leder smidigare
  • ger din hjärna ett träningspass
Friskvårdsbidrag till garner, tyger etc? Kanske något att ta upp med chefen, menar hon. 

Jag deltog i en workshop med Johanne Ländin, som gav en del goda råd, när man stickar mönster med flera färger. Hennes passion var mössor och vantar. Hon gav tips på hur man får resåren bra och gav rådet att använda två rundstickor i stället för fyra stickor när man stickar vantar.

Johanne har workshop
Några av Johanne Ländins mössor och vantar 
Jag köpte ett mönster och garn till en mössa med katter på.

När jag ägnat Syfestivalen större delen av dagen, gick jag därifrån med ytterligare några härvor garn och inspiration till att sticka ett par vantar som jag ska tova och brodera lite noter på!

Inga kommentarer: